En ny undersøgelse fra Dansk Metal af små og mellemstore virksomheders brug af e-business viser, at kun få ved hvad det er, og at langt de fleste ikke kender til de udviklingsmuligheder, der ligger i e-business.
40 procent af virksomhederne i undersøgelsen prioriterer ikke e-business, og mens hele 82 procent mener, at opkvalificering generelt er vigtigt, mener kun 44 procent at det er vigtigt at kvalificere sig til at bruge e-business.
Små og mindre virksomheder investerer ikke i it i samme grad som større virksomheder, og da det danske erhvervslandskab er præget af mange små og mellemstore virksomheder, sakker danske virksomheder bagud på nordisk plan. Dansk Metal påpeger i undersøgelsen, at investeringsmønstret kan ændres, blandt andet gennem udvikling af relevante uddannelser og ved at vise virksomhederne, hvordan e-business konkret kan bruges i små og mindre virksomheder.
For lidt uddannelse
Samtidig mener 55 procent af medarbejderne, at det er for dyrt at efteruddanne sig. Selvom en del virksomheder efterspørger kvalificeret arbejdskraft rettet specifikt mod e-handel, prioriteres kompetenceudvikling lavt i virksomhederne. Dette skyldes især manglende kendskab til e-business, konkluderer undersøgelsen. Selvom der er ledig it-arbejdskraft, så efterspørger virksomhederne andre kompetencer, der er mere snævert rettet mod e-business.
»Det er vigtigt, at danske virksomheder kan konkurrere med Kina og indien og dermed undgå outsourcing,« siger lederen af Dansk Metals IT-sekretariat, Per Påskesen.
»Det kræver viden og effektivisering. Virksomhederne kan opnå meget gennem kompetenceudvikling inden for it og e-business,« siger Per Påskesen.
I sidste uge kunne IT-avisen ComON berette, hvordan små og mellemstore virksomheder også er presset, når det gælder e-handel. Mange mindre virksomheder mangler både viden og penge for at kunne konkurrere på e-handelsmarkedet.