Det danske konkurrencewebsite QUIZPEOPLE støtter Forbrugerstyrelsens bebudede undersøgelse af 20 net-virksomheders brug af kundernes tvungne registreringer. Firmaet erklærer samtidig sin støtte til de internationale TRUSTe og BBB-online programmer, der skal højne de etiske standarder omkring brugen af brugerinformationer på Nettet.
Problemet er kommet frem efter DR-TV's 'U-LAND UNDERSØGER's afdækning af net-virksomhedernes brug af informationerne på Internet.
- Alt hvad der kan beskytte sagesløse forbrugerne imod at modtage uønskede emails med diverse tilbud og så videre, fortjener branchens fulde støtte. Når vore brugere lader sig registrere på vore internationale web-sites, sker det udelukkende for at kunne sende præmierne direkte til vore mere end 150.000 vindere i 10 lande om året. Det vil være svært at finde en vinder i en spansk landsby 200 kilometer syd for Barcelona, hvis vi ikke havde disse oplysninger. Vi bruger til gengæld udelukkende oplysningerne til dette formål og ikke til at overdænge vore sagesløse brugere med junk-mail. Det er ganske enkelt ikke seriøst, siger kommunikationschef Christian Kjeldsen, QUIZPEOPLE.