I øjeblikket flyder der massive mængder råolie i den Mexicanske Golf, efter en olieplatform hos BP eksploderede og sank.
Og mens der gøres meget for at rydde op og begrænse skaden langs kysterne, så er koncernen også i gang med en aggressiv pr-kampagne på Google.
ABCNews kan fortælle, at BP har sat sig tungt på højaktuelle søgeord hos Google. Firmaet har købt AdWords-kampagner til den helt store guldmedalje. En søgemaskineekspert anslår, at BP betaler Google 10.000 dollars (ca 62.000 kroner) om dagen for at forblive blandt de øverste betalte links.
Olieselskabet har købt ord som ”oil spill” og ”gulf disaster”.
Søgeordskampagnen forsøger primært at sende Google-besøgende videre til BPs sider, der beskriver firmaets indsats mod olieforureningen.
"Vi har købt disse søgeord på søgemaskiner som Google for at gøre det lettere for folk at finde informationer om vores anstrengelser i golfen og gøre det lettere for folk at finde links, hvis de vil være frivillige på strandene, ellers hvis de vil rapportere forurening eller indsende erstatningskrav," forklarer en BP-talsmand til ABC News.
Også Yahoo indgår i BPs PR-indsats.
PR-kampagnen har vakt forargelse i USA, hvor flere mener, at BP burde lægge de mange reklamemillioner i genoprettelses-puljer i stedet for internetreklamer og tv-kampagner. Kampagner som samlet set anslås at beløbe sig til over 300 millioner kroner.
De omtalte søgeordskampagner optræder ikke blandt danske søgninger på Google.