Artikel top billede

BP sætter sig på Google-søgninger

Oliegiganten lægger tusindevis af kroner hver dag på Google AdWords.

I øjeblikket flyder der massive mængder råolie i den Mexicanske Golf, efter en olieplatform hos BP eksploderede og sank.
Og mens der gøres meget for at rydde op og begrænse skaden langs kysterne, så er koncernen også i gang med en aggressiv pr-kampagne på Google.

ABCNews kan fortælle, at BP har sat sig tungt på højaktuelle søgeord hos Google. Firmaet har købt AdWords-kampagner til den helt store guldmedalje. En søgemaskineekspert anslår, at BP betaler Google 10.000 dollars (ca 62.000 kroner) om dagen for at forblive blandt de øverste betalte links.

Olieselskabet har købt ord som ”oil spill” og ”gulf disaster”.

Søgeordskampagnen forsøger primært at sende Google-besøgende videre til BPs sider, der beskriver firmaets indsats mod olieforureningen.

"Vi har købt disse søgeord på søgemaskiner som Google for at gøre det lettere for folk at finde informationer om vores anstrengelser i golfen og gøre det lettere for folk at finde links, hvis de vil være frivillige på strandene, ellers hvis de vil rapportere forurening eller indsende erstatningskrav," forklarer en BP-talsmand til ABC News.

Også Yahoo indgår i BPs PR-indsats.

PR-kampagnen har vakt forargelse i USA, hvor flere mener, at BP burde lægge de mange reklamemillioner i genoprettelses-puljer i stedet for internetreklamer og tv-kampagner. Kampagner som samlet set anslås at beløbe sig til over 300 millioner kroner.

De omtalte søgeordskampagner optræder ikke blandt danske søgninger på Google.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere