Artikel top billede

BP sætter sig på Google-søgninger

Oliegiganten lægger tusindevis af kroner hver dag på Google AdWords.

I øjeblikket flyder der massive mængder råolie i den Mexicanske Golf, efter en olieplatform hos BP eksploderede og sank.
Og mens der gøres meget for at rydde op og begrænse skaden langs kysterne, så er koncernen også i gang med en aggressiv pr-kampagne på Google.

ABCNews kan fortælle, at BP har sat sig tungt på højaktuelle søgeord hos Google. Firmaet har købt AdWords-kampagner til den helt store guldmedalje. En søgemaskineekspert anslår, at BP betaler Google 10.000 dollars (ca 62.000 kroner) om dagen for at forblive blandt de øverste betalte links.

Olieselskabet har købt ord som ”oil spill” og ”gulf disaster”.

Søgeordskampagnen forsøger primært at sende Google-besøgende videre til BPs sider, der beskriver firmaets indsats mod olieforureningen.

"Vi har købt disse søgeord på søgemaskiner som Google for at gøre det lettere for folk at finde informationer om vores anstrengelser i golfen og gøre det lettere for folk at finde links, hvis de vil være frivillige på strandene, ellers hvis de vil rapportere forurening eller indsende erstatningskrav," forklarer en BP-talsmand til ABC News.

Også Yahoo indgår i BPs PR-indsats.

PR-kampagnen har vakt forargelse i USA, hvor flere mener, at BP burde lægge de mange reklamemillioner i genoprettelses-puljer i stedet for internetreklamer og tv-kampagner. Kampagner som samlet set anslås at beløbe sig til over 300 millioner kroner.

De omtalte søgeordskampagner optræder ikke blandt danske søgninger på Google.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere