Hver dag bliver Android Market og App Store bombarderet med tusindvis af programmer. Nogle er gode. Andre er dårlige. Men fælles for dem alle er, at de skal kæmpe om brugernes opmærksomhed og den sparsomme plads på hitlisterne.
Nu vil opstartsfirmaet Allify hjælpe med at bringe de gode, men oversete programmer frem i lyset.
Allify er baseret i New York, og har danske Henrik Werdelin med ved bordenden som medstifter.
”Vi sad og brugte en del energi på at tænke over, hvad de 10.000 nye apps, der kommer i iTunes hver uge, kommer til at betyde for markedet. En af konklusionerne var, at det vil blive enormt svært for små udviklere at få deres apps eksponeret til brugerne, og at der generelt ikke var nok værktøjer, der hjælper små udviklere,” siger Henrik Werdelin, tidligere har haft det internationale ansvar for produktudvikling og strategi hos MTV, men som også var med på holdet, da Friis og Zennström forgæves forsøgte at blæse tv-industrien omkuld med Joost.
Hvordan sorterer man mellem godt og skidt?
Allify er udsprunget af New York, men rygtet om konceptet har spredt sig til it-mekkaet på Vestkysten i USA, hvor også Digg-stifteren Kevin Rose har talt pænt om bestræbelserne.
Hvad er Allify helt konkret?
”Det er et gratis værktøj for uafhængige appudviklere til at skaffe dem mere distribution. Vi håber at lave en platform, hvor vi ved at samle alle de mange folk, der laver fede apps til mobiler, kan hjælpe hinanden, ved at reklamere for hinandens apps,” forklarer Henrik Werdelin.
Der er flere redskaber på vej, men i første omgang vil Allify tilbyde en distributionsplatform. Grundideen udspringer tiden før søgemaskiner, hvor hjemmeside-ejere flittigt byttede links for at hjælpe hinanden.
Men har i gjort jer nogen tanker om, hvordan man sikrer kvaliteten i jeres netværk? I kan vel også blive en løftestang for de dårlige spil og programmer?
”Det er et rigtig godt og meget vigtigt spørgsmål. Først og fremmest bruger vi ret meget energi på, at vores reklamer ser flotte ud. Det gør vi til at starte med ved at være ret manuelle med designet af reklamerne, alt i mens vi arbejder mod at lave gode gør-det-selv-skabeloner. Sekundært grupperer vi apps, som vi regner med har samme type brugere og som er i samme ”designklasse,” forklarer Henrik Werdelin.
Vi er den lille mands hjælper
Danske Werdelin og resten af holdet er godt klar over, at store mediehuse allerede har redskaber til at promovere deres applikationer. Derfor er de oplagte kunder nærmere mindre amerikanske virksomheder – og ikke mindst danske udviklere.
”Vi har primært fokus på det amerikanske marked. Vi vil dog meget gerne lave en dansk gruppe, hvis 5 til 10 danske udviklere henvender sig til os. Det er ikke specielt kompliceret for os at gøre, og det ville da være dejligt at have en undskyldning til at sludre med et par dygtige danske udviklere. Når det er sagt, så håber jeg da meget, at der sidder folk blandt ComONs læsere, der har ambitioner om at lave apps til det amerikanske marked,” siger Henrik Werdelin.
Allify er stadig i lukket beta. Men hvis danske mobiludviklere vil teste platformen, kan de angive, at de har hørt Allify omtalt på ComON, når de tilmelder sig på www.allify.com.
Allify er stiftet af mediehuset Betaworks og Henrik Werdelins firma Prehype.com, der hjælper etablerede firmaer med at søsætte nye idéer.