Artikel top billede

Slukkede telefon på færge - fik fed efterregning

Ferietip: Sluk telefonen hjemme i privaten.

OPDATERET: En fornuftig kunde hos 3 slukkede i 2009 sin telefon på vej mod Norge for at slippe for en stor udlandsregning. Alligevel blev hans telefonregning 277,80 kroner dyrere.

Han nægtede at betale regningen, og sagen er derfor havnet i Teleankenævnet, som nu har afgjort tvisten.

Men kunden må ikke afvise at betale for roaming i udlandet, skriver nævnet i sin afgørelse. For selv om telefonen var slukket, var den indstillet til automatisk viderestilling til mobilsvar, hvis der blev ringet til den. Det står tydeligt i 3’s standardbetingelser, at kunden skal betale den trafik - også i udlandet.

Men kunden vandt alligevel sagen, og slipper for at betale.
 

Færgen afgør sagen

Teleankenævnet giver nemlig kunden ret i, at beløbet på 300 kroner for en inaktiv telefon er meget højt i forhold til, at han kun var tre dage i Norge.

Det høje beløb skyldes, at 3-kunden slukkede telefonen, da han stævnede ud med færgen fra Frederikshavn. Derfor havde telefonen allerede skiftet net til Color Lines netværk (Skib MCP). Og mobiltelefoner forbliver per definition på det net, som de sidst er tilkoblet.

Derfor er opkald mellem telefonen og mobilsvar blevet afregnet efter det dyre netværk i Kattegat og Skagerrak. Den lille detalje med masten havde 3 ikke skrevet tydelig nok.
 

Sluk telefonen hjemmefra

”Vi noterer os, at nævnet giver os ret i alle væsentlige punkter, men det mener altså ikke, at vi har gjort det tydeligt nok for vores kunder, at de forbliver på den seneste mast, når de slukker telefonen. Det retter vi op på nu,” siger pressechef Knud Løkke Rasmussen til ComON.

Kunderne vil i fremtiden tydeligt blive mindet om, at de enten skal slukke telefonen hjemme i privaten eller slå automatisk viderestilling fra, hvis de ikke har nogen intentioner om at bruge en telefon i løbet af en udlandsrejse – og gerne vil undgå en ekstraregning.

"Vi mener, at vi oplyst tilstrækkeligt, men nogen gange sker der jo det, at vi i telebranchen glemmer at forklare ting for andre, som måske er indlysende for folk, der er i branchen. At man forbliver forbundet til en mast, efter mobilen er slukket, er jo rent automatik. Det er for eksempel også det politiet anvender til efterforskning, hvis de har brug for at finde ud af, hvor en person sidst har befundet sig," siger Knud Løkke Rasmussen.

3 skal betale sagsomkostningerne på 14.700 kroner. Klageren får de 150 kroner retur, som det koster at klage til nævnet.

Opdateret 7. januar 2011:

IT- og Telestyrelsen oplyser til ComON, at danskere, der tager på ferie i EU samt Island, Liechtenstein og Norge, normalt ikke skal bekymre sig om ekstraregninger ved opkald til deres mobiltelefoner, hvis der lægges besked på deres telefonsvarer, når de er i udlandet.

EU´s Ministerråd og Europaparlamentet vedtog i 2009 en forordning vedrørende international roaming i EU. Forordningen pålægger de danske mobiludbydere en række nye forpligtelser vedrørende international roaming. Fra juli 2010 forpligter selskaberne sig til at sikre, at det er gratis for kunder, at andre lægger en besked på telefonsvareren, mens kunden opholder sig i et andet EU-land eller i et af EØS-landene, Norge, Lichtenstein eller Island. Man skal dog betale prisen for at foretage et roaming opkald, i den tid man aflytter beskeden, hvis man vælger at aflytte beskeden under sin rejse.

I sagen fra 2009 har kunden været uheldig, fordi hans telefon blev tilkoblet skibets net, der altså ikke hører under de omtalte forordninger.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere