Microsoft øgede salg og indtjening i 2007 blandet andet på grund af Halo 3 og Vista.
Men selv om firmaet kan kigge tilbage på det forgangne år med tilfredshed, så er der udsigt til store udfordringer i fremtiden, skriver Informationweek.
Avisen peger for eksempel på, at mange firmaer trods 100 millioner solgte Vista-licenser har fravalgt styresystemet. Desuden var 2007 også året, hvor Google åbnede for sine onlinetjenester, der kan blive potentielle trusler mod Office-pakken. Og så har Microsoft også tiltrukket sig uheldig opmærksomhed ved at kræve sin egen standard OOXML ophøjet til standard.
Derfor kan der blive behov for ændringer for at Microsoft kan opretholde sin position som en af klodens mest succesfulde it-virksomheder, mener Informationweek, som her giver fem gode råd til Microsoft:
1. Put Windows på slankekur
Vista er flot og indeholder nye funktioner, men det er også tungt og ressourcekrævende. Derfor bør Microsoft begynde at re-tænke sin strategi for styresystemet. Der er ingen grund til at operativsystemet skal være så krævende, mener avisen.
2. Find en sammenhængende startegi på webben
En af grundene til, at mange personer ikke har behov for et kraftfuld styresystem, er, at mange ting foregår på nettet. Lanceringerne af Office Live Workspace, Exchange Online og SharePoint Online i 2007 har ikke fået en tilstrækkeligt udbredelse, og de er halvhjertede.
Ved at tilbyde alle programmer i en online-version og en pakke-version kunne Microsoft få en betydelig fordel foran Google.
3. Microsoft skal følge standarden
Microsoft er kendt for at satse på egne heste, når det kommer til standarder. Men firmaet bør arbejde mere for generelle standarder. En ihærdig kamp for egne standarder kan bremse den generelle udvikling.
4. Sats på kvalitet
Microsoft har haft for mange fejl i software og hardware i det forgangne år.
Hvor Bill Gates tidligere har talt for at satse fuldstændigt på sikkerhed. I fremtiden skulle firmaet satse på at sætte kvalitet højest på dagsordenen.
5. Drop reklameeventyret
Microsoft er blevet overhalet af Google, når det kommer til onlinereklamer. Derfor bør Microsoft opgive den del af forretningen og bruge kræfterne andre steder.