Elgiganten barsler med planer om åbning af endnu flere butikker i det danske landskab, og allerede i år vil den første nye butik blive etableret. Det afslører nordisk direktør Ronny Blomseth, der fortæller, at planen er at udvide dækningen af det danske marked fra de nuværende 28 butikker, så der i løbet af de næste to-tre år i alt vil blive åbnet ni nye butikker.
»Når der er krise og økonomien er langsom, er kunderne glade for vores lave priser,« siger Ronny Blomseth.
Elgigantens britiske moderselskab, DGSI har netop præsenteret deres seneste halvårsregnskab frem til 1. maj, og det viser, at det nordiske marked er det sted i retailkoncernen, hvor væksten er størst. Mens giganten slider med en omsætning, der er uændret på det britiske hjemmemarked og i Irland, er Norden koncernens darling med en omsætningsvækst på 33 procent. Den nordiske fremgang er især bemærkelsesværdig, fordi DGSI’s salg i de øvrige europæiske kæder også er uændret i forhold til året før.
»Det er et flot og velfortjent resultat, som vi har fået fordi vi i mange år har arbejdet på samme måde,« bemærker Ronny Blomseth om de nordiske resultater.
Omsætningsvæksten betyder, at butikkerne i Danmark, Norge, Sverige og Finland nu står for en stadig større del af DGSI-koncernens samlede omsætning. I regnskabet kommer hele 29 procent af koncernomsætningen fra Norden, og den andel kan meget vel stige yderligere. Foruden de nye butikker, som han vil åbne i Danmark, arbejder den nordiske direktør også med at sætte flere modeller på hylderne i butikkerne.
»Vi sælger 40-50 procent flere bærbare, så vi vil udvide sortimentet af bærbare, men også af tv og elvarer. Jeg regner med, at vores omsætning i år vil vokse med tæt på 20 procent,« siger Ronny Blomseth.