CSC der stod bag udviklingen af den digitale tinglysning, mener at det er "brandærgerligt", at Domstolsstyrelsen nu får kritik, selv om systemet koster almindelge mennesker tusindvis af kroner og samfundet milliarder.
"Der kan opnås enorme besparelser. Så det er brandærgerligt, at Domstolsstyrelsen nu kun får kritik for at være fremme i skoene og tage så stort et skridt. Endelig er der en modig offentlig forvaltning, og så får de bank," siger CSC's løsningsansvarlige på projektet Hans Jayatissa til it-sitet Version2.
Jayatissas kollega Claus Ljunggren synes, at det selvfølgelig er synd for de danskere der er ramt af forsinkelser og må betale dyre ekstrarenter.
"Men her glemmer man også alle dem, der har sparet penge, fordi de nu får behandlet deres tinglysning på sekunder," siger han.
Udover at systemet ikke blev testet og at tinglysningens medarbejdere ikke blev oplært i systemet, så har hovedproblemet været, at borgerne foretrækker at lade deres rådgivere som advokater og ejendomsmæglere underskrive skøder med deres digitale signatur. Det betyder, at der skal behandles fuldmagter manuelt. I de første måneder gjorde det at der ophobede sig en kø på 75.000 sager til manuel behandling, som tinglysningen ikke havde regnet med. Det på trods af, at det var almindelig kendt, at kun få danskere har en digital signatur. Forventningen fra CSC og Domstolsstyrelsen var, at folk ville skaffe en digital signatur inden de skulle bruge tinglysningen. Selv om det var en klokkeklar fejlkonklusion, så er CSC sure over, at også den strategi bliver kritiseret.
»Dengang Digital Tinglysning blev sat i gang, manglede der en ’killer’ applikation for digital signatur. Den kom Domstolsstyrelsen med, men det får man nu også kun kritik for,« siger Hans Jayatissa fra CSC.
Det har ikke været muligt at få oplyst om Hans Jayatissa og Claus Ljunggren repræsenterer CSC's officielle holdning til projektet.