Efter at have været mere end tre år undervejs blev høringsudkastet til K02 standardkontrakten endelig offentliggjort den 10. september 2007. Høringsfristen udløb den 1. oktober, og den endelige kontrakt forventes således snart at være klar.
Høringen blev gennemført som en »teknisk høring« af tre ugers varighed, hvorfor den endelige udgave af kontrakten formentlig ikke vil afvige væsentligt fra det nu foreliggende udkast. Den endog særdeles korte høringsfrist skal ses i lyset af, at der er tale om et forhandlet udkast, se nedenfor, hvorfor formålet med høringen alene har været at korrigere for evt. konkrete fejl og mangler - ikke at ændre på væsentlige indholdsmæssige punkter.
Hvad er K02?
Med K02 er der tilsigtet at skabe en standardkontrakt, der skal anvendes i forbindelse med det offentliges gennemførelse af større og mere komplekse it-udviklingsprojekter. I forhold til K01 er der således tale om et væsentligt forskelligt anvendelsesområde, idet K01 er møntet på det offentliges anskaffelse af standardprodukter ved kortvarige it-projekter, hvortil der kun i et begrænset omfang skal ske tilpasninger.
Udarbejdelsen af K02 er sket i fællesskab mellem Dansk IT, IT-Branchen og IT- og Telestyrelsen på vegne af Statens It-råd. Der er således - i lighed med K01 - tale om et såkaldt »agreed document«, dvs. et dokument der er blevet til som et resultat af forhandlinger mellem repræsentanter for de berørte interesser i branchen. Fordelen ved en sådan proces er, at den endelige standardkontrakt indeholder en bedre balance mellem henholdsvis kundens og leverandørens interesser. Dokumentet tillægges derved en særlig autoritet, idet forhandlingsparternes godkendelse tages til indtægt for, at de har anset vilkårene for afbalancerede og rimelige.
K02 afløser K33 standardkontrakten fra 1978 (»Statens standardkontrakt for Edb-totalleverancer«), som i sin tid blev udviklet af kammeradvokaten og administrations-departementet i forening.
Indhold
K02 er udformet således, at den i videst muligt omfang opfylder det offentliges behov i forbindelse med moderne it-udviklingsanskaffelser. K02 er herved en væsentligt mere tidssvarende standardkontrakt end den gamle K33, og den indeholder på flere punkter en række nyskabelser. Særligt kan det nævnes, at K02 tager højde for faseopdeling af projekterne, hvilket der ikke var mulighed for under K33 standardkontrakten uden at foretage ændringer heri.
Det er hensigten, at K02 i fremtiden bliver den kontrakt, som alle statslige og kommunale institutioner anvender i forbindelse med større it-projekter. Tillige er det intentionen, at K02 så vidt muligt skal anvendes i uændret form.
Danske IT-advokater afgav den 30. september i år et høringssvar, hvori der påpeges en række uhensigtsmæssigheder i kontraktudkastet. Bl.a. kritiseres reguleringen omkring faseopdeling for at være for kundevenlig, og såfremt der ikke ændres på dette i forhold til udkastet, må det da også forudses, at leverandører i praksis vil søge vedtaget en mere afbalanceret regulering i den endelige kontrakt.
Behov for en "K01½"?
Generelt må K02 hilses velkommen som en god og tidssvarende standardkontrakt. Hertil må dog føjes, at K02 med tilhørende bilag sammenlagt udgør ca. 120 sider, hvilket kan virke overvældende. Særligt hvor der tale om mindre udviklingsprojekter, kan K02 forekomme omfattende og kompleks at skulle anvende.
Der kan således forekomme tilfælde i praksis, hvor K01 ikke vil være anvendelig, og hvor K2 samtidig vil være overproportioneret at lægge til grund. Mellem disse to yderpunkter kan der således måske være "et hul", hvor der er behov for en "K01½", dvs. en standardkontrakt der regulerer mindre/mellemstore it-udviklingsprojekter.
Indtil videre vil vi dog nøjes med at konstatere, at K02 endelig er på vej, og herved se frem til offentliggørelsen af den endelige udgave, som derefter vil blive gennemgået mere detaljeret i juraklummen.