Når TDC i dag offentliggør de første detaljer om samarbejdet med discount-konceptet »Easy«, er der lagt op til en stor international satsning.
Målet er at tilbyde Telmore-konceptet, som går ud på udelukkende at sælge sim-kort og tilbyde billige minutter, som købes over internettet.
TDC lancerer konceptet easyMobile i samarbejde med EasyGroup, der blandt andet står bag lavprisflyselskabet EasyJet, der nu er Europas næststørste.
Under konceptet er det TDC, der leverer viden om mobilmarkedet, mens EasyGroup med stifter Stelios Haji-Ioannou i spidsen stiller med navnet »Easy«.
I første omgang skal det nye easyMobile lanceres i Storbritannien, hvor der ikke er meget konkurrence, men et stort potentiale med 50 millioner registrerede mobilabonnenter.
TDC har i forvejen mobilselskaber i lande som Schweiz og Tyskland, hvor det nye koncept naturligvis vil komme til at konkurrere med andre TDC-selskaber. Men samtidig er det en mulighed for at høste på de markeder, hvor tilsvarende lavpris-koncepter endnu ikke har fundet fodfæste.
TDC ønsker ikke at oplyse detaljer om aftalen med EasyGroup, men kilder oplyser til Børsen, at det er TDC, der stiller med kapitalen til det nye selskab.
»TDC har en firesporet motorvej liggende foran sig. Nu hænger det hele på, om de er i stand til at eksekvere. Men får det nye easyMobile samme succes i Storbritannien, som Telmore har haft i Danmark, så kan man alene få små fem millioner kunder på tre år,« siger teleanalytikeren John Strand fra Strand Consult.