Hvad gør man, hvis man ikke kan få sit eget produkt til at fungere optimalt? Den problematik mødte topfolkene i Microsoft, da Vista skulle lanceres.
En retssag imod Microsoft har gjort adskillige e-mail-korrespondancer mellem firmaets topfolk synlige for offentligheden. Heriblandt kan man finde udmeldinger, der viser, at Microsoft-folkene selv havde problemer med at få Vista til at køre, da styresystemet blev udgivet. Det skriver Seattle Post Intelligencer.
En af de Microsoft-topfolk, der havde problemer, var bestyrelsesmedlem Jon Shirley. I februar 2007 sendte han en e-mail til Microsoft CEO Steve Ballmer, hvor han forklarede, at hans computer - efter at have opdateret til Vista - havde problemer med at køre to af Microsofts egne MSN-applikationer. Shirley tilføjede desuden, at han ikke ville opdatere sine andre computere til Vista på grund af manglen på hardware drivers.
Da Microsoft blev nødt til at udskyde Vistas udgivelsesdato til starten af 2007, valgte man - sammen med computerproducenterne - at bruge klistermærker med skriften "Windows Vista Capable" i forsøget på at opretholde salget af XP-maskiner. Samtidig sænkede man kravene til maskinernes hardware.
»Til sidst sænkede vi kravene for at hjælpe Intel med at kunne fortsætte salget af motherboards med deres 915 chipset,« skrev en af Microsoft-lederne, John Kalkman, i en mail. Han refererer til den daværende grafiske teknologi fra Intel, som ikke kunne arbejde sammen med Vistas mest avancerede brugerflade, kaldet Aero Glass.
I den forbindelse skrev en af Microsofts andre topfolk, Mike Nash, at han personligt var blevet ramt af Intel 915 chipset-problemet.
»Jeg valgte min laptop (en Sony TX770P), fordi den havde Vista-klistermærket, og jeg var temmelig skuffet over, at den ikke kunne køre Glass. Og endnu vigtigere, den kunne ikke køre Movie Maker. Jeg har en 2100 dollars dyr e-mail-maskine,« skrev Mike Nash, der er Microsofts senior excutive for security.
Det var ikke kun internt, at slækkelsen af hardwarekravene skabte problemer. Af mailudskrifterne fremgår det, at blandet andet pc-producenten Hewlett-Packard og forhandlerkæden Wal-Mart var utilfredse med initiativet. Microsoft-medarbejder Robin Leonard skrev følgende i en e-mail i februarmåned 2007:
»Jeg beder Jer venligst om at tage dette med i overvejelserne. Det vil være mindre kostbart at gøre det rette for kunden end at bruge penge på at fikse problemet efterfølgende«.
En af mail-korrespondancerne kan findes her.
Hele samlingen af retssagens e-mail-udskrifter kan også læses, men vi advarer - der er 158 sider at bladre igennem.