Hvert år behandler sagsbehandlere i kommunerne i omegnen af 27.000 sager inden for området med udsatte børn og unge. Langt størstedelen sker på papir, og det gør det svært at sammenligne på tværs af kommuner, vurdere resultater og følge op. Samtidig er systemet gammeldags og tungt.
Derfor går Socialministeriet og KL nu sammen om at lave et fælles it-system, som skal holde styr på arbejdet. Formålet er at sikre kvaliteten i sagsbehandlingen i kommunerne, samtidig med at mulighederne for opfølgning og statistik forbedres.
»Vi skal have et bedre overblik over, hvilke foranstaltninger vi sætter i værk, hvad de koster, og hvad børnene får ud af dem. Det kræver, at vi registrerer det på en meget mere ensartet måde i kommunerne, og at IT-systemerne hænger bedre sammen,« udtaler socialdirektør Jesper Zwisler fra Frederiksberg Kommune, der som den første kommune har sagt ja til at deltage i projektet.
Det nye it-system sendes i udbud inden efteråret 2005 afhængig af hvor mange kommuner, der er interesserede. For at projektet bliver til noget skal, der som minimum være opbakning fra kommuner med i alt mindst en halv million indbyggere.
Udover Frederiksberg har også Roskilde og Middelfart vist interesse.
»For os har det været vigtigt ikke bare at stille krav til sagsbehandlingen, men også at bidrage med bedre sagsbehandlingsværktøjer. Ikke mindst i en situation, hvor anbringelses- og kommunalreform både giver nye opgaver og stiller nye krav til kommunerne,« siger afdelingschef Anders Lynge Madsen fra Socialministeriet.
Udbuddet omfatter udover en kravspecifikation af et nyt fagmodul også en beskrivelse af den nødvendige understøttelse i Elektronisk Sags- og Dokumenthåndteringssystem (ESDH) samt en række integrationer, der skal få systemerne til at hænge sammen. Det er derfor en forudsætning, at de deltagende kommuner har et ESDH-system, der lever op til fællesoffentlige standarder på området (FESD-standarderne).