Det er kun fantasien, der sætter grænser for hvad der kan udbydes af digitale løsninger fra det offentlige til borgere og kunder. Talesyntese, mobile løsninger og web-tv er blot nogle af mulighederne.
Men når de kommunale it-chefer selv skal gøre op hvad det er de mener har bidraget mest til at hæve serviceniveauet i forhold til borgere og kunder, så er det de mere simple løsninger der vinder. Det viser en ny undersøgelse Center for Digital Forvaltning (CEDI) har lavet for KMD.
Tre ud af fire kommunale it-chefer peger således på adgangen til elektroniske blanketter i pdf-format som det der har bidraget mest til at hæve serviceniveauet. Borgerne kan ikke sende blanketterne ind elektronik men ofte blot hente dem på kommunens hjemmeside, udfylde dem og derefter sende dem ind med almindelig post.
»Men allerede om få år er pdf-blanketterne ude i kulden. Læg mærke til, at it-cheferne om tre til fem år rykker dem ned til en sidsteplads,« siger Troels Andersen fra CEDI med henvisning til, at kun syv procent nævner pdf-blanketter som en vigtig elektronisk tjeneste til at forbedre servicen om tre til fem år.
Også selvbetjeningsløsninger ved hjælp af pinkode eller digital signatur scorer højt på de kommunale it-chefers skala over de største bidrag til at hæve serviceniveauet.
Hos de statslige kolleger er det derimod online offentliggørelse af publikationer og dokumenter samt søgefunktion på myndighedens hjemmeside, der ifølge it-cheferne har bidraget mest.
Undersøgelsen viser samtidig at knap to ud af tre it-chefer (62 procent) vurderer at indførelsen af nye it-systemer har givet en bedre service for borgerne, mens kun 24 procent mener at de nye it-systemer har frigjort ressourcer.
Undersøgelsen bygger på svar fra 198 it-chefer i kommuner, amter, staten og det private erhvervsliv.