Hvis du bruger din iPhone eller en anden touch-telefon til at spille på eller til at browse internettet, så skal du være ekstra opmærksom.
Flere danske mobilejere melder om, at de uforvarende er blevet tilmeldt en dyr sms-tjeneste blot ved at strejfe et annoncebanner i browseren eller i et spil. Tidligere i år hævdede nogle kunder sågar, at de var blevet tilmeldt betalingstjenesten, mens telefonen uberørt havde ligget i deres lomme
Den pågældende mobiltjeneste udbydes af Mobafone, der har kontor i Flensborg, men som også driver forretning i Thailand og Indonesien.
Ved at klikke på de pågældende annoncer ender man typisk med at få et prøveabonnement, som giver adgang til gratis ringetoner eller musik via eksempelvis tjenesten 12load. Når prøveabonnementet ophører skal man aktivt afmelde tjenesten via sms. Ellers betaler man et ugentligt gebyr på mellem 25 og 50 kroner via sin telefonregning.
Hvordan tilmeldingen helt præcis foregår, er der ikke enighed om. Mobafone hævder, at kunderne aktivt og velvidende tilmelder sig tjenesten ved at sende en bekræftelse per sms. Men personer, der bliver opkrævet betalingen, hævder, at de aldrig har takket ja til noget som helst.
Vi har opsagt samarbejdet
Bindeleddet mellem Mobafone og teleselskaberne, der opkræver betalinger, er de såkaldte gateway-firmaer. Mobafone samarbejdede tidligere med Unwire. Et firma der er blandt andet har været teknisk leverandør af sms-afstemninger til ”Vild med dans”.
Men samarbejdet med Mobafone var ikke nogen dans på roser.
”Vi er ekstremt opmærksomme på, at vores firma ikke blandes sammen med noget odiøst. Det har vi ikke lyst til. Det er en af grundene til, at vi valgte at stoppe samarbejdet i marts,” siger administrerende direktør Peter Bredgaard hos Unwire til ComON.
Direktøren mener, at Mobafone grundlæggende overholder betingelserne i den såkaldte rammeaftale, men det tyske firmas kommunikation og fremgangsmetode har alligevel skaffet Unwire så mange utilfredse kunder på halsen, at firmaet ikke ønsker at samarbejde med tyskerne i øjeblikket. Klagerne anede ikke, at de havde tilmeldt sig en betalingstjeneste.
”Og det var let for os at se, om kunderne rent faktisk havde brugt Mobafones tjeneste eller ej. Hvis vi kunne se, at der slet ikke var foretaget nogen downloads af spil eller ringetoner, så var det ret indlysende, at kunden nok uforvarende var kommet til at tilmelde sig tjenesten, og så refunderede vi beløbet,” forklarer Peter Bredgaard.
Videre til den næste
Men det afbrudte samarbejde med Unwire holder ikke Mobafone ude af Danmark. Der kan stadig findes utilfredse kunder på Trustpilot og andre steder på nettet. Mobafone fortsætter nemlig sine aktiviteter i Danmark ved at samarbejde med et andet gatewayselskab Wireless Factory.
ComON ville gerne have spurgt Wireless Factory, hvordan man forholder sig til, at der fortsat er mange utilfredse personer, der stadig uforvarende bliver ”kunder” hos Mobafone. Men det har ikke været muligt at få en kommentar fra Wireless Factory i dag.
Hos et af de teleselskaber, der opkræver penge for sms-tjenesterne hos slutkunderne, vil man dog gerne forsvare Mobafones tjenester. Hos Telia har man konstateret, at Mobafone tidligere tog lidt let på de betingelser, som partnerne ellers havde aftalt:
"Men det har dog aldrig været muligt at blive faktureret for tjenesten ved at flytte cursoren over en reklame. Forbrugerne har selv skulle trykke "ja" til abonnementerne, men vi har alligevel vurderet, at der har været behov for at ændre på tjenesten for at gøre det tydeligt for kunderne, at tjenesten rent faktisk koster penge. Vi har nu sørget for, at kunderne får oplysninger om fortrydelsesret, opsigelsesmetode og kundeservicenummer. Derudover er prisen blevet ændret, så man ikke længere kan blive faktureret mere end 45 kroner pr. uge," siger Jens Ottosen-Støtt, der er juridisk chef i Telia.
Danskerne er bare dummere
ComON har bedt Mobafone forholde sig til den mangelfulde dokumentation, som er årsagen til de utilfredse kunder. Men firmaet mener ikke, at det foretager sig noget forkert. Firmaet har derimod opfattelsen, at europæiske mobilejere ikke kender nok til mobile tjenester.
”Vi er konstant opmærksom på vores kunders tilbagemeldinger for at forbedre vores service. Vi sælger over fem millioner produkter hver måned over hele verden, og får circa 10.000 klager. Det vil sige, at mere end 99,98 procent af vores kunder aldrig har klaget. Vi har registreret, at vi får lidt flere klager i Europa end i Asien. Det skyldes, at demografien på de to kontinenter adskiller sig fra hinanden. I Asien er der mange flere unge forbrugere, og de har mere forstand på mobiltelefoner, og hvordan de skal bruges,” skriver firmaets asiatiske ledelse til ComON via den tyske talskvinde Steffanie Enderwitz.
Jeres første gateway-partner ønsker i øjeblikket ikke at lave forretning med jer. I samarbejder nu med et andet. Har i foretaget nogen ændringer for at mindske antallet af klager?
“Vi har ændret vores betingelser, så vi nu lever fuldt op til de seneste ændringer af den danske rammeaftale. Det er en løbende proces forstået på den måde, at vi altid sikrer os, at vi lever op til de krav, som teleselskaberne eller deres samarbejdspartnere stiller,” siger firmaets ledelse.
Hvis man vil være helt sikker på, at man ikke kommer til at tilmelde sig betalingstjenester via sin telefonregning, kan man bede sit mobilselskab om at lukke for indholdstakserede sms-tjenester.