Det må være lidt af et paradoks at være pengeinstitut i den moderne it-verden. I datarummet summer de store talknusere, de gode gamle mainframes, og sørger for at vi kan købe og sælge værdipapirer i New York, Tokyo og Paris, mens vi sidder og nyder en kold øl i sommerhuset. Det er maskiner, som stadig kører med det gamle programmeringssprog Cobol – faktisk et af de ældste i verden. Men samtidig skal banken være helt med på tidens trend og møde kunderne dér, hvor de er. Hvad enten det er i sommerhuset eller på sejlbåden. De sidste mange år har bankerne arbejdet hårdt på at få kunderne til at betjene sig selv – først med telefonservice, så med pc-banking, der snart blev til net-banking og senest med mobil-banking til smartphones.
Bankernes it har altså to ansigter. Det ene er den meget konservative mainframe-verden, hvor man satser på det kendte og det, der virker. Det andet er det udadvendte, hvor man signalerer fornyelse og opfinder nye muligheder til at betjene kunderne. Det bekræfter Niels Møllegaard, der er it-direktør hos Sydbank.
"Man kan sige, at vi med mainframes og smartphones har valgt det bedste af begge verdener. Det der er helt afgørende for os er, at vi møder kunderne dér, hvor de er - på deres betingelser,” siger Niels Møllegaard.
Forsøgte sig tidligt med WAP
Den konservative it-tankegang i landets fjerdestørste bank understreges blandt andet ved, at cloud computing ikke er det, der står forrest i køen hos Sydbank, som it-direktøren udtrykker det. Men på andre områder har Sydbank været tidligt ude med den nye teknologi – måske også for tidligt ude.
Helt tilbage for ti år siden forsøgte Sydbank sig med mobile banking. Dengang fandtes der selvfølgelig ikke iPhone og andre smartphones. Men der fandtes noget, der hedder WAP – Wireless Application Protocol. Dengang skulle alle websteder med respekt for sig selv konverteres til det tekstbaserede WAP. Sydbank forsøgte sig med WAP-banking – men det blev ikke en succes.
”Vi udviklede en WAP-løsning, men det var for klodset og besværligt for kunderne. Her må vi nok erkende, at vi har været for tidligt ude. Time to market betyder utrolig meget. Man kan ikke komme ud med noget nyt før kunderne er klar til det,” siger Niels Møllegaard.
Nu er der gået ti år og WAP er for længst glemt. Smartphonen har gået sin sejrsgang i vores lommer. Mobil betaling og banking er de helt store buzzwords – og Sydbank har netop lanceret sin MobilBank til iPhone og Android. Niels Møllegaard fortæller at applikationen er hentet 10.000 gange i løbet af den første uge. Det er langt over bankens egne forventninger.
Mobilbank kan tilpasses
I den første version af applikationen er der blandt andet mulighed for at se sine egne konti og snart følger også muligheden for at overføre penge og betale regninger.
”Der er utrolig mange muligheder i en smartphone, som vi har tænkt os at udnytte. Man behøver bare tænke på, at du kan tage et billede af et girokort og så betale det uden at skulle indtaste noget. Det har hele tiden været vores mål at flytte it-anvendelsen ud til kunderne. Du skal kunne sidde på stranden og handle værdipapirer – uden at tænke på den it, der ligger bagved,” siger han.
Fra begyndelsen har Sydbank lagt vægt på, at applikationens udseende kan tilpasses til den enkelte bruger.
”Du kan ændre mobilbankens udseende og selv bestemme, hvilke informationer du vil have på forsiden. Du kan også skifte baggrundsbillede, selvom det selvfølgelig ikke har nogen betydning for programmets funktionalitet, eller bestemme at mobilbanken skal hilse dig på en bestemt måde', ” siger Niels Møllegard.
Med NemID er sikkerheden efterhånden standardiseret, så det er ikke her, den enkelte bank kan skille sig ud. Det er heller ikke på den bagvedliggende it. Niels Møllegaard sammenligner det med en bilfabrikant, som også bruger de samme bremseskiver og andre dele som alle sine konkurrenter. Men det færdige produkt er alligevel unikt.
”Der hvor man skiller sig ud er på kundeoplevelsen – ikke på den it, der ligger bagved,” siger han.
Han fortæller at Sydbank også ser på potentialet for at lave applikationer til tavlecomputere som iPad og her er mulighederne langt større for at tilbyde funktionalitet, der er på niveau med pc-netbanken. It-direktøren betegner iPad som en fuldgyldig erstatning for en bærbar computer.
Hos banken er man dog ikke selv begyndt at bruge smartphones og tavlecomputere endnu internt i sin organisation. Her er det stadig Windows-computere, der regerer hos de 2.500 ansatte. Men it-direktøren vil ikke afvise, at man vil begynde at indføre de mobile platforme, som f.eks. kunne bruges til at præsentere data på kundemøder.
Mainframes kværner data
Sydbank bruger ligesom 13 andre danske pengeinstitutter den store it-central Bankdata i Fredericia, hvor 600 medarbejdere står for it-driften. Sydbank var den største kunde hos Bankdata indtil sidste år, hvor Jyske Bank trådte ind i samarbejdet. Bankerne samarbejder om drift og udvikling af it-løsninger.
Det er ikke her, man skal lede efter modefænomener som cloud computing, mikro-servere og virtualisering. De gode gamle mainframes kværner løs og sørger for at holde liv i finansmarkederne.
”Jeg vil bestemt ikke sige, at det er en gammeldags teknologi. Det er en teknologi, der har været på markedet i mange år, og den er meget veludviklet. Vi har brug for rigtig meget datakraft og det er noget, som mainframes kan levere. Det er fantastiske talknusere og de kører meget stabilt, ”siger Niels Møllegaard.
Der er et stort spring fra mainframes til smartphones. Fra de største og ældste til de mindste og nyeste computere. Men banken har altså en fod i begge verdener.