Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Du ser reklamen - reklamen ser dig.

Kameraer med ansigtsgenkendelse i reklameplakater skal kortlægge og analysere de interesserede forbipasserendes alder, køn og eventuelt race.

At implementere et kamera i en gadeplakat er ingen ny opfindelse - men når kameraetudstyres med ansigtsgenkendelse, så kommer der unægtelig et skær af The Island / Minority Report / Blade Runner over historien.

Det er et firma ved navn Quividi, der har fundet på at udstyre de store gadeplakater med kameraer, der med ansigtgenkendelses-software kan analysere sig frem til forskellige interessante data. Eksempelvis; hvor mange kigger på plakaten, hvor gamle er de, og hvilket køn har de.

Foreløbigt sidder Quividis kloge kameraer i McDonalds reklamer i Singapore og i IKEA reklamer her i Europa og senest er de på vej til USA i forbindelse med reklamefremstød for TV-selskabets A & E's sci-fi miniserie "The Andromeda Strain" - i øvrigt instrueret af danskeren Mikael Salomon.

Firmaet TruMedia har i forvejen lignede udstyr installeret i reklamer på over 30 forskellige lokationer i USA. Begge firmaer påstår dog, at ingen af systemerne i øjeblikket optager eller gemmer video - men vedkender sig, at det er en mulighed.

Dette lægger op til en heftig debat, dels med reference til privatlivets fred, men lige så meget til racisme-paragrafen, da der allerede nu er overvejelser om at inkludere begrebet 'race' i ansigtsgenkendelsens parametre til analyse.

Hvem sagde ‘Big Brother'...?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere