At implementere et kamera i en gadeplakat er ingen ny opfindelse - men når kameraetudstyres med ansigtsgenkendelse, så kommer der unægtelig et skær af The Island / Minority Report / Blade Runner over historien.
Det er et firma ved navn Quividi, der har fundet på at udstyre de store gadeplakater med kameraer, der med ansigtgenkendelses-software kan analysere sig frem til forskellige interessante data. Eksempelvis; hvor mange kigger på plakaten, hvor gamle er de, og hvilket køn har de.
Foreløbigt sidder Quividis kloge kameraer i McDonalds reklamer i Singapore og i IKEA reklamer her i Europa og senest er de på vej til USA i forbindelse med reklamefremstød for TV-selskabets A & E's sci-fi miniserie "The Andromeda Strain" - i øvrigt instrueret af danskeren Mikael Salomon.
Firmaet TruMedia har i forvejen lignede udstyr installeret i reklamer på over 30 forskellige lokationer i USA. Begge firmaer påstår dog, at ingen af systemerne i øjeblikket optager eller gemmer video - men vedkender sig, at det er en mulighed.
Dette lægger op til en heftig debat, dels med reference til privatlivets fred, men lige så meget til racisme-paragrafen, da der allerede nu er overvejelser om at inkludere begrebet 'race' i ansigtsgenkendelsens parametre til analyse.
Hvem sagde ‘Big Brother'...?