Ifølge en ny undersøgelse fra Online Publishers Association foretrækker et flertal internettet som underholdningsmedie frem for tv'et.
Ifølge undersøgelsen vælger 45,6 procent i aldersgruppen 18- 54 år internettet som det mest foretrukne underholdningsmedie.
1235 personer i alderen 18-54 år deltog i undersøgelsen, og det understreges, at det ikke kun var de yngste, der hellere ville på nettet end at se tv.
Et af undersøgelsens spørgsmål var: »Hvilke to medier ville du vælge, hvis du kun måtte anvende to medier?«
50,5 procent i alderen 18-24 ville vælge internettet som første alternativ, mens kun 28,5 procent i samme aldersgruppe ville vælge tv'et. I alderen 25-34 foretrækker 43,6 internettet, og i aldersgruppen fra 35-54 foretrækker 42,8 procent internettet.
Alle tre aldersgrupper valgte tv'et som nummer to på listen over foretrukne medier.
Undersøgelsen understøtter andre undersøgelser, som viser, at tv'et har fået hård konkurrence fra computer og internet. Tidligere har der været meget fokus på, at især unge foretrækker at bruge tiden foran computeren end tv'et.
Nye tal fra Nielsen Media viser et fald på 3,3 procents nedgang i brug af tv i prime-time blandt mænd i alderen 18 - 34 år i år sammenlignet med sidste år. Det illustrerer, at der er en tendens til, at unge mænd i alderen 18-34 år ser mindre tv i dag end for 2-3 år siden.
Undersøgelsen fra Online Publishers Association viser også, at det ikke kun er tv, som møder hård konkurrence fra internettet. Det gælder også aviser og andre trykte medier.
97 procent fra den yngste gruppe søger hellere information om produkter og musik på nettet end i de trykte medier, imens 83 procent oplyser, at de foretrækker at læse nyheder online frem for at læse nyheder på tryk.