Crysis er stadig den ypperste standard for spil på pc'en. Nu er afløseren til motoren bag, CryEngine3, klar. Det er Crytek, der udvikler motoren, og de har lavet en præsentationsvideo, så spiludviklerne kan se, hvad de får ud af at bruge CryEngine 3 fremfor for eksempel Unreal3 motoren.
Udover, at grafiiken er dybt detaljeret og flydende, så rummer motoren en lang række værktøjer, der udmiddelbart gør den nem at arbejde i. Den kan også afvikles på både Xbox 360 og Playstation 3 og understøtter multicore processorer. Crytek har fokuseret på at få motoren til at køre flydende uden at stille lige så store krav til hardware, som deres tidligere grafikmotorer.
I videoen kan man både se, hvor lækker grafikken bliver, og hvor nemt det er at bruge Sandbox editorien, som hører til. Med den kan man udvikle på Pc, Xbox og Playstation 3 på engang. Editoren sørger selv for alle beregninger, og man skal bare placere tingene i den grafiske verden, som man ønsker dem.
Som man kender det fra Crysis, så kan alt i miljøet smadres, blandt andet ser man en eksplosion rive træer op med rode. Det første spil, der bygger på CryEngine3 er Crysis 2, der er lidt mere moderat i sine maskinkrav end forgængeren var.
Det er de færreste spiludviklere der selv står for den grafiske motor i spillet. I reglen bruger de modficerede udgaver af Unreal3, CryEngine eller ID Softwares IDTech motorer. Her kan man læse en grundig teknisk analyse af mulighederne med CryEngine3.