Antallet af DAB-lyttere skal seksdobles

Danmarks Radio giver den digitale radio halvandet år til at blive en succes. Antallet af DAB-lyttere skal seksdobles fra de nuværende 10.000 til 60.000.

Cirka titusind danskere har indtil videre investeret i en DAB-radio. Men ved udgangen af næste år skal antallet være seksdoblet.

»Vi skal have solgt 10.000 radioer ved udgangen af 2004 og 60.000 ved udgangen af 2005,« siger Katja Marcuslund, der er ansvarlig for Danmarks Radios markedsføringsindsats på DAB-området.

Danmarks Radio har givet kampagnelederen indtil 1. marts 2006 til at vise resultater.

Det skal gøres gennem en ihærdig markedsføringsindsats, der er atypisk for public service-virksomheder.

»Vi tænker normalt ikke på, at arbejde med dem, der vil tjene penge på noget,« siger Katja Marcuslund.

»Men vi skal have fat i alle spillere og koordinere vores markedsføringsindsatser med dem. Der skal for eksempel laves markedsføringsmateriale til radiodistributørerne og forhandlerne, og vi har også snakket en del med Broadcast Service Danmark, som sætter antennerne op, for at kunne informere folk om DAB-radioens dækningsområder,« fortæller hun.

Katja Marcuslund er meget optimistisk på DAB-radioens vegne.

»Det går over al forventning, og vi forventer meget af julehandlen,« siger hun.

Indtil videre sender DR ti kanaler, der kun kan høres gennem en DAB-radio eller på internettet. Men den 1. december begynder også P1, P2 og P4 Danmark at sende digitalt. Derudover kommer tre nye kanaler til, nemlig DR Gyldne Genhør, DR Kanonkamelen og DR Erhverv.

Katja Marcuslund skal også stå i spidsen for den internationale indsats for udbredelse af DAB-radioen som formand for World DAB Marketing Comittee.

Også her lægger hun stor vægt på en massiv målrettet markedsføringsindsats.

»Vi skal erkende, at vi er forskellige steder i udviklingen, og opdele landene i a- og b-hold. Hos a-holdene, hvor man har god radiodækning og flere radiomodeller i butikkerne, kan man bruge massekommunikation. Men hos b-holdene, hvor man måske kun sender almindelige FM-kanaler på DAB og hvor udvalget er småt, skal man lave en mere målrettet indsats,« siger Katja Marcuslund.

»Det er vigtigt, at vi tager kontakt til de mennesker i virksomhederne, der faktisk sidder med markedsføringen af DAB, og ikke tager fat i direktøren. Derfor skal vi også have flere markedsføringsfolk ind i arbejdet,« siger hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere