Danske Bank er igen ramt af et IT-nedbrud. I marts udløste en simpel reparation i bankens IT-systemer en kædereaktion af nedbrud, der fuldstændig lammede IT-systemerne hos Danmarks største bank og udløste store tab for dets kunder. Nu er den gal igen.
Alle selvbetjeningssystemer og Danske Banks kontantautomater er i øjeblikket ude af drift. Også BG Bank er ramt af problemet. Årsagen er ifølge banken et teknisk problem, der tirsdag aften ramte dele af bankens systemer. Også bankens interne systemer er berørt af generel ustabil drift, oplyser Danske Bank, der dog ikke vil ud med konkrete oplysninger om problemet.
»Vi har i øjeblikket ingen uddybende kommentarer,« siger Klaus Fridorf fra Danske Banks presseafdeling til ComON.
Han henviser i stedet til Danske Banks hjemmeside, der vil blive opdateret løbende med informationer om nedbruddet. På hjemmesiden kan man i skrivende stund læse, at det endnu er for tidligt at svare på, hvornår systemerne er tilbage i normal drift.
I marts betød et stort nedbrud at Danske Bank måtte punge ud med mellem 40 og 50 mio. kroner i erstatninger til kunderne. Det var især tab i relation til betalingsformidling og handel med værdipapirer og valuta, der betød tab for kunderne dengang.
Driftsnedbruddet fik dengang Danske Bank til at revurdere deres IT-system, som var baseret på en løsning fra IBM. For at undgå lignende nedbrud i fremtiden skiftede Danske Bank storage-leverandør til Hitachi HDS.
Også i november sidste år var Danske Bank ramt af IT-problemer.