En simpel idé. Det kan være nok for at tiltrække rigtig mange penge i Silicon Valley. Det nystartede firma Flipboard har allerede samlet 10,5 millioner dollar i investeringskapital fra flere af de tunge spillere i it-branchen. Konceptet er meget simpelt og kan allerede afprøves nu, hvis man ellers har en iPad.
Flipboard har udviklet en gratis app til iPad, der samler statusopdateringer fra Facebook og Twitter og forvandler dem til et slags digitalt magasin med billeder og tekst. Et personaliseret, socialt magasin med nyheder om dine venner.
Denne idé har blandt fået investeringsfirmaer som Kleiner Perkins Caufield & Byers og Index Ventures til at skyde penge i selskabet, sammen med private investorer som Twitter-medstifteren Jack Dorsey, Facebook-medstifteren Dustin Moscovitz og skuespilleren Ashton Kutcher.
Flipboard har indtil videre kun 20 ansatte i sit kontor i Palo Alto, midt i Silicon Valley, men forventer at vokse hurtigt.
Firmaet er startet af Mike McCue, der var med til at stifte talegenkendelses-firmaet Tellme, som senere blev købt af Microsoft, og Evan Doll, der var med til at udvikle Apples iPhone.
Og programmet kan altså downloades og afprøves gratis allerede nu fra Apple's App Store til iPad, selvom det virker en anelse ustabilt i ComON's test.
I øjeblikket kan programmet kun importere statusopdateringer fra et begrænset antal tjenester som Facebook og Twitter, men senere skal det udvides med bl.a. Flickr, Foursquare og måske også e-mail.
Ideen er altså at samle alle disse informationer i et magasin-format, hvor du kan bladre gennem informationerne som om det var et trykt blad. Pengene skal hentes ind gennem annoncer, men den nuværende version er heldigvis annonce-fri.