Ny bog om klassisk Atari konsol

Før PS3, Xbox 360 og de nyeste pc'ere stillede oceaner af computerkraft til rådighed for programmører, måtte de klare sig gennem med kreativitet og lappeløsninger. Professorer har skrevet bog om klassisk Atari konsol


Space Invaders til Atari 2600 er et eksempel på noget, der ikke kunne lade sig gøre. Atarien kunne ikke vise så mange sprites på skærmen samtidig. Men ved at udnytte Atariens klodsede skærmopdatering narrede programmørerne den til at tro, at der kun var det tilladte antal sprites pr. skærmbillede.

Det er efterhånden sjældent, at computere og spilkonsoller for alvor får sved på panden. Det meste af tiden vantrives processorer og grafikort i ren lediggang. Men det er en enestående situation i computerhistorien. Tidligere har begrænsningerne i hardware fået programmører til at trylle sig frem til løsninger, der ikke burde være mulige.

Præcis det er omdrejningspunktet i bogen Racing the beam som to professorer fra det berømte MIT universitet i USA har skrevet.

Bogen fortæller historien om den oprindelige Atari VCS eller Atari 2600. Atarien var et dybt forældet stykke hardware, der dybest set ikke kunne andet end at vise et par streger på en skærm. Det er historien om hvordan begrænsningen er den bedste katalysator for menneskelig kreativitet. Spiludviklerne nøjedes ikke med at jamre over maskinens begrænsninger, men udnyttede i stedet restriktionerne til at skabe grafik og indhold der dybest set ikke kunne lade sig gøre. Derfor opstod helt nye spilgenrer som endnu eksisterer.

"Atariens minimale, men exploitable design viser, hvordan trick og teknikker kan forlænge en platforms levetid. Atarien kunne langt mere end Atari anede, da den først blev lanceret," siger en af forfatterne til Wired.

Spil-guruen Chris Crawford mener, at bogen burde være pligtlæsning for nutidens spilproducerer.

"Moderne spildesigneren burde læse denne bog af samme grund som nutidens generaler studerer Alexander den store og Cæsers militære kampagner: Teknologien er fuldstændig anderledes. Men principperne er de samme."

Bogen er første del i en serie der undersøger, hvordan hardwareplatforme har påvirket kulturen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere