Ny bog om klassisk Atari konsol

Før PS3, Xbox 360 og de nyeste pc'ere stillede oceaner af computerkraft til rådighed for programmører, måtte de klare sig gennem med kreativitet og lappeløsninger. Professorer har skrevet bog om klassisk Atari konsol


Space Invaders til Atari 2600 er et eksempel på noget, der ikke kunne lade sig gøre. Atarien kunne ikke vise så mange sprites på skærmen samtidig. Men ved at udnytte Atariens klodsede skærmopdatering narrede programmørerne den til at tro, at der kun var det tilladte antal sprites pr. skærmbillede.

Det er efterhånden sjældent, at computere og spilkonsoller for alvor får sved på panden. Det meste af tiden vantrives processorer og grafikort i ren lediggang. Men det er en enestående situation i computerhistorien. Tidligere har begrænsningerne i hardware fået programmører til at trylle sig frem til løsninger, der ikke burde være mulige.

Præcis det er omdrejningspunktet i bogen Racing the beam som to professorer fra det berømte MIT universitet i USA har skrevet.

Bogen fortæller historien om den oprindelige Atari VCS eller Atari 2600. Atarien var et dybt forældet stykke hardware, der dybest set ikke kunne andet end at vise et par streger på en skærm. Det er historien om hvordan begrænsningen er den bedste katalysator for menneskelig kreativitet. Spiludviklerne nøjedes ikke med at jamre over maskinens begrænsninger, men udnyttede i stedet restriktionerne til at skabe grafik og indhold der dybest set ikke kunne lade sig gøre. Derfor opstod helt nye spilgenrer som endnu eksisterer.

"Atariens minimale, men exploitable design viser, hvordan trick og teknikker kan forlænge en platforms levetid. Atarien kunne langt mere end Atari anede, da den først blev lanceret," siger en af forfatterne til Wired.

Spil-guruen Chris Crawford mener, at bogen burde være pligtlæsning for nutidens spilproducerer.

"Moderne spildesigneren burde læse denne bog af samme grund som nutidens generaler studerer Alexander den store og Cæsers militære kampagner: Teknologien er fuldstændig anderledes. Men principperne er de samme."

Bogen er første del i en serie der undersøger, hvordan hardwareplatforme har påvirket kulturen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere