Britiske bankkunder risikerer selv at skulle hæfte for tab af penge forårsaget af phishing, der er en svindelmetode som giver hackere adgang til bankkunders fortrolige information.
Alene i årets første halvdel har britiske banker udbetalt 4,5 millioner pund i erstatning til 2.000 ofre. Samtidig vokser antallet af phishing-angreb støt - det samme gælder de involverede pengesummer.
Derfor overvejer flere britiske banker, der ikke er forsikrede mod denne type tab, at standse udbetaling af erstatning til phishingofre.
En talsmand for organisationen Association for Payment Clearing Services udtaler, at bankerne muligvis standser udbetalingen til kunder, de vurderer som uforsigtige.
Forslaget falder i dårlig jord hos blandt andet parlamentsmedlem John McFall. Han kritiserer bankernes sikkerhedsprocedurer, og mener at bankerne bør yde en større indsats for at sikre systemerne mod phishing.
Begrebet phishing dækker over en svindelmetode, hvor it-kriminelle "fisker" efter bankkonto- og kreditkorts-information, som de får adgang til via e-mails og falske internetsider, der ser ud til at stamme fra anerkendte virksomheder, oftest banker, som modtageren tænkes at være kunde hos.
Hidtil har præmisserne for phishing været, at brugeren aktivt klikker på et link i en svindelmail for at blive dirigeret ind på en svindelside, men nye phishing-teknikker er undervejs, hvor alt der skal til er at åbne e-mailen for at blive dirigeret ind på en falsk bankside.