I går bragte Gear - et subsite på ComON - en nyhed om, at Cybercity som reaktion på TDC´s download-ad-libitum-service Play, havde valgt at fremskynde offentliggørelsen af et samarbejde med Apple. Et samarbejde der betød, at Cybercity-kunder kunne få fri download ved at indtaste deres kundenummer i iTunes store.
Der var naturligvis tale om en aprilsnar, hvilket de vakse læsere der nåede at kommentere nyheden på siden også alle sammen regnede ud.
Men hos Cybercity forholdt det sig anderledes. Efter en veritabel telefonstorm fra frustrerede kunder, der ikke kunne få iTunes til at acceptere koden, valgte Cybercity at hive det tunge jura-skyts frem:
"Jeg forventer på vegne af Telenor A/S, at Mediaprovider/GEAR hurtigst muligt fjerner denne tekst og bringer et dementi. Telenor A/S forbeholder sig ret til at gøre ethvert krav gældende, herunder eventuelle erstatningskrav, som følge af den bragte artikel," skrev Peter Glüssing, der er pressechef hos Cybercity, i en mail til Gear-redaktionen, som derpå valgte at fjerne artiklen.
"Der er normalt meget vide grænser for hvor langt man kan gå. Medierne herhjemme har jo en fast tradition for at skrive den slags historier 1. april," udtaler Oluf Jørgensen, der er ekspert i mediejura på Danmarks Journalisthøjskole.
"Der, hvor man skal passe på, er, hvor det kan påvirke et firmas værdi og aktiekurser, men jeg kender ikke til nogen fortilfælde, hvor et medie er hevet i retten i en sådan sag. Men mit mit er, at Cybercity ville tabe," fortæller Oluf Jørgensen.
Mens Cybercity ikke kunne se noget morsomt i Gear-historien, valgte kollegaen Nicolai Due, der er pressechef hos rivalen TDC, at håndtere Ekstra Bladets aprilsnar om, at de havde kaget i X-faktor sms-afstemningen, med et smil:
"Aprilsnar er jo en festlig tradition, og det er lidt af en hædersbevisning, at Ekstra Bladet og Politiken har udset sig TDC som offer for spøgen," afslutter Nicolaj Due.