Hoteller skal ikke logge alle gæster

Hoteller og restauranter som tilbyder en frit tilgængelig internetforbindelse til gæsterne er ikke forpligtet til at notere brugernes identitets-oplysninger, oplyser Justitsministeriet.

Hotellernes brancheforening Horesta har stillet en række spørgsmål til Justitsministeriet om den nye logningsbekendtgørelse, som træder i kraft på lørdag. Horesta er stærkt utilfreds med de nye regler og betegner terrorpakken som »lovsjusk«. Men svarene fra Justitsministeriet, som Horesta netop har modtaget, viser at hoteller og restauranter i mange tilfælde ikke behøver foretage sig noget for at leve op til de nye regler.

Hvis et hotel eller restaurant har en frit tilgængelig internetforbindelse, f.eks. i lobbyen eller i serveringslokalet, hvor der i dag ikke skal angives oplysninger om, hvem der bruger nettet, vil ejeren heller ikke fremover være forpligtet til at notere sig identiteten på den person, der på et givent tidspunkt benytter internetadgangen.

Kun hvis hotellet eller restauranten allerede har identitetsoplysninger, fordi der f.eks. udleveres en kode, skal disse oplysninger gemmes i et år, oplyser Justitsministeriet.

Samtidig fortæller ministeriet, at et hotel ikke ud over de sædvanlige gæsteregistreringssystemer, som man allerede har, vil skulle foretage sig yderligere for at konstatere, hvem der er indlogeret på et værelse på et givent tidspunkt, hvor f.eks. en telefon eller en internetadgang på værelset er blevet benyttet. Det er tilstrækkeligt, at politiet selv kan samkøre gæsteregistreringen med logningsoplysningerne. Hoteller er allerede forpligtet til at gemme gæsteregistreringer i et år.

Men ved fast internetadgang fra et værelse skal oplysninger om værelsesnummer logges og gemmes, så de senere kan samkøres med det registrerede gæstenavn.

Brancheforeningen fortæller at mange af medlemmerne er i tvivl om, hvorvidt de er udbydere eller ej. Spørgsmålet er vigtigt, fordi kun de virksomheder, der betragtes som udbydere, er omfattet af de nye regler. Horesta har derfor aftalt med IT- og Telestyrelsen, at medlemmerne kan kontakte styrelsen med konkrete spørgsmål om, hvorvidt de er omfattet af udbyderbegrebet.

Hvis man anses som udbyder, er det nu blevet præciseret, at samtlige de data, der genereres i de nuværende elektroniske systemer - også selv om det er ganske kortvarigt for eksempel i en router, i en telefoncentral med videre - er omfattet af de nye regler. Det betyder at informationerne skal gemmes. Det gælder også selv om, det kræver investering i nyt udstyr.

Desuden skal der etableres et døgnbemandet kontaktpunkt for politiet og personalet skal sikkerhedsgodkendes af Politiets Efterretningstjeneste.

For de hoteller, som ikke selv ønsker at påtage sig denne opgave, er der mulighed for at indgå en aftale med en tredjepartsleverandør, der overtager logningen.

»Horestas råd er at undersøge markedet nøje og eventuelt forsøge at indgå aftaler med virksomheder, der tilbyder at løse opgaven uden beregning. Man bør også sikre sig, at aftalen kan tilpasses eller opsiges med rimelig varsel, da det må forventes, at markedet udvikler sig hurtigt som følge af de nye regler,« lyder anbefalingen fra brancheforeningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere