Blandt andre Miracle-direktør Mogens Nørgaard har været ude med meldingen om, at failover-funktionen for SAN'er i IBMs driftscentret åbenbart ikke er funktionsdygtige.
Også hos IBM-kunden Carlsberg er der rejst tvivl om sagen.
Adspurgt, om Carlsberg har set dokumentation fra IBM for at failover'en for netværket rent faktisk virker, svarer direktør for Carlsbergs europæiske it-drift, Peter Holmberg, med en lang tænkepause. Derpå siger han:
'Vi må jo konstatere, at der har været flere problemer med at få det til at fungere."
Men er failover ikke en kritisk faktor for et driftscenter?
"Jo meget kritisk. IBM er kommet med forskellige forklaringer på de problemer, der har forårsaget nedbrudene. Men der har været flere sager, hvor der ikke er sket failover, som der skulle. Det er noget, de skal rette op på, og det er helt sikkert, at det er et emne, vi vil tage op med IBM i den kommende tid," siger han.
Mens hos Danske Bank er der større tryghed:
"Vi afprøver løbende om sikkerhedsprocdurerne fungerer. Sidste gang vi afprøvede det var ved årsskiftet, og der fungerede det. Vi fingerede en katastrofe i et driftscenter ramt af ildebrand og hvor al strøm var gået. Der skulle så kobles over til et andet driftscenter og det blev der også gjort," oplyser bankens CIO, Peter Trier Schleidt.
Danske Bank har dog også en del ting, man gerne vil vende med IBM:
Nedbruddet den niende april berørte ikke Danske Banks egne it-systemer. Det fandt ifølge Peter Trier Schleidt sted i IBMs eget backbone, en slags central mini-internet - ikke at forveksle med de enkelte kunders egne backbones.
Også det kortvarige nedbrud, der fandt sted i fredags og i større eller mindre grad påvirkede en række af IBMs stor kunder, skyldes en fejl i IBMs eget backbone.
En mulighed for Danske Bank er, at man fremover skal være koblet helt af IBM-backbone-netværket.
Hos Carlsberg, der har outsourcet driften af sin europæiske infrastruktur til IBM i 2005, blev man i fredags ramt på de samme vigtige logistiksystemer som ved nedbruddet 9. april, hvor den europæiske produktion og distribution var påvirket. Denne seneste gang var nedbruddet dog af så kort varighed - omkring 20 minutter - at det ikke påførte Carlsberg økonomiske tab, dog blev produktionen forstyrret, og en del processer måtte manuelt genstartes.
Hos ATP lyder meldingen at man tidligere har set failoveren virke. ATP's it-direktør Per Kjærsgaard Rasmussen mener sig ikke i stand til at vurdere, om funktionen virkede i de aktuelle sager.