Danmarks største mediehuse og internet-portaler indstillede på et møde i går tre selskaber til finalerunden om at levere et system for mikrobetalinger på internettet. Flere end 30 danske og internationale virksomheder havde ellers henvendt sig for at komme i betragtning. Tre er tilbage, men den opreklamerede alliance mellem Danske Bank, Nordea og en række andre danske pengeinstitutter er røget ud til højre.
- Vi har ikke mødt den fornødne åbenhed fra Danske Bank og Nordeas repræsentanter overfor at samarbejdet skulle tilgodese begge parter i tilstrækkelig grad. Vi lader dog en dør stå på klem, hvis de skulle besinde sig og acceptere de nøglekrav, som vi har til systemet - blandt andet, at vi sidder for bordenden i samarbejdet og ikke blot er reduceret til en kunde hos dem, siger medlem af bestyrelsen for FDIM, Søren Queitsch, der til daglig er direktør på Ingeniøren.
De tre konsortier som nu går ind i den sidste og endelige runde om at levere systemet er et konsortium bestående af Sonofon og PinPlay, et med Accenture, Den Norske Bank, Posten Norge og NetAxept og endeligt et bestående af ArchiTrade og BasisBank.
Microbetalingssystemet skal opbygges så brugerne kun behøver at registrere sig én gang for frit at kunne købe indhold og services på alle de største sites i Danmark, fortæler formanden for mediernes mikrobetalingsgruppe, Rune Bech, der til daglig er chef for TV 2 Interaktiv
FDIM forventer, at danske internet-medier kan tjene den første krone på mikrobetaling inden udgangen af februar.