Mobilen vil inden for få år afløse internettet som det store medie for markedsføring, og allerede i 2006 vil mobil markedsføring få et gennembrud. Det fremgår af en ny rapport fra analyseinstituttet Visiongain, der spår, at vi vil se et væld af nye, kreative mobilannoncer i 2006. Det skriver Berlingske Tidende.
»Fra 2007 vil de store brands vide, hvad der virker, og mobilannoncering vil i 2008 blive mainstream,« hedder det i rapporten fra Visiongain, der har specialiseret sig i 3G-telefoni og smartphones.
Ifølge det danske mediebureau Carat Interactive rummer mobilen og andre bærbare medier et hidtil uudnyttet potentiale til at blive fremtidens reklamemedie.
»Internettet boomer lige nu og er det nye store medie for annoncører, hvorimod mobil-markedsføring stadig er ukendt land for de fleste. Men alle har i dag en mobil liggende i lommen, og forstår man at bruge mediet markedsføringsmæssigt, er potentialet kæmpestort. Ikke mindst i forhold til de unge,« siger Uffe Henriksen, der er New Media Director hos Carat Interactive.
I 2005 udgjorde markedet for mobil markedsføring i Europa og USA 1,58 milliarder kroner, men ventes allerede i 2006 at overstige seks milliarder kroner.
Her i Danmark blev der sidste år brugt mellem 20 og 30 millioner kroner på rene mobilkampagner.