Unisys og Microsoft er i gang med en storstilet marketingskampagne hvis primære formål er at skræmme virksomheder fra at købe Unix servere og i stedet satse på Microsofts/Unisys' Windows-løsninger.
Unisys alene bruger 25 millioner dollars på kampagnen, mens Microsoft ikke har villet oplyse, hvor mange millioner de kaster efter projektet der skal løbe over de næste 18 måneder.
Kampagnens slogan er: "We have the way out", og beskriver Unix som en dyr fælde - en fælde kun en Windows server kan redde dig ud af.
En af reklamerne har således følgende tekst: "No wonder Unix makes you feel boxed in. It ties you to an inflexible system. It requires you to pay for expensive experts. It makes you struggle daily with a server environment that's more complex than ever,"
Sun Microsystems tager det imidlertid roligt med følgende kommentar: "Sun still does not see Microsoft as a real threat in the datacenter market where reliability, availability, serviceability and security are key."
Og de fortsætter: "As for Unix being 'inflexible,' 'expensive,' and 'complex,' we feel those are terms much better suited to the closed and proprietary world of Windows."
Kampagnen kan også få konsekvenser for Apple. At Mac OS X bygger på Unix er af Apple blevet brugt som et salgsargument. Lykkes det nu for Microsoft at få overbevist offentligheden om, at Unix er en fælde, kan Apple ikke længere bruge dette salgsargument - tværtimod kan det ramme dem i nakken som en boomerang.
Den sidste lille krølle på historien er så, at den hjemmeside som Microsoft/Unisys har lavet i forbindelse med deres kampagne er hostet på FreeBSD - en variant af Unix - måske er Microsoft allerede fanget i Unix-fælden?
Link: