Pionértiden, hvor der var brug for en særlig taskforce til at indpiske behovet for digitalisering hos de offentlige myndigheder, er tilsyneladende forbi. Derfor er den Digitale Taskforce nedlagt fra årsskiftet.
Medarbejderne og det konkrete arbejde fortsætter dog i en ny enhed i Finansministeriet. Her slås taskforcen sammen med ministeriets eksisterende kontor for modernisering af den offentlige sektor og kontoret for regelforenkling.
Med samlingen af de tre i én enhed er det håbet at knytte den generelle modernisering af den offentlige sektor tættere sammen med digitaliseringen.
»Jeg ser mange spændende muligheder i, at vi nu får en tættere kobling mellem digitaliseringsarbejdet og den øvrige indsats for at modernisere den offentlige sektor,« siger kontorchef Elisabeth Hvas, der sammen med Lars Frelle-Petersen bliver leder af den nye enhed.
Taskforcen har blandt andet stået bag de såkaldte eDage, hvor alle offentlige myndigheder inden en bestemt dag skulle være i stand til eksempelvis at modtage elektronisk post. Taskforcen, der har været et samarbejde mellem Finansministeriet, Videnskabsministeriet, Kommunernes Landsforening og Amtsrådsforeningen har desuden også arbejdet med de såkaldte FESD-standarder for elektronisk sags- og dokumenthåndtering.