Det svenske møbelhus Ikea har nærmest kultstatus i USA, men firmaet er blevet mødt med en byge af kritik efter en e-mail aktion, hvor kunder tilbydes rabat mod at sende elektronisk postkort til deres venner. Den 12. april åbner Ikea en ny møbelforretning i Emeryville, øst for San Francisco, og firmaet opfordrer besøgende på sit website til at sende forudfyldte e-mails med besked om åbningen til alle som de kender.
Hvis man sender postkort til fem Internet-brugere, får man 25 dollars i rabat. Hvis man sender e-mails til 10 brugere, får man hele 75 dollars i rabat på sit første køb, når forretningen åbner i april.
Denne form for Internet-markedsføring, hvor brugere betales for at sende reklamer til deres bekendte, er meget kontroversiel, ikke kun i USA. En analytiker hos IDC, Barry Parr, siger til nyhedstjenesten CNET.com, at det er en meget dårlig ide at opfordre folk til at spamme deres venner. Ikea risikerer at fremmedgøre sine kunder.
Ikea fortæller, at der allerede er sendt 37.000 postkort, og afviser kritikken af markedsføringen.
En lignende sag i Danmark, hvor sitet Quiz.dk blev kritiseret for at kræve, at brugerne sendte postkort til deres venner for at deltage i en konkurrence, førte til, at firmaet efter aftale med forbrugerombudsmanden måtte stoppe med at opfordre sine medlemmer til at sende postkort.
(Kilde: CNET)