Glitch er den engelske betegnelse for en teknisk fejl. En smutter. Derfor kunne man godt forstille sig, at skaberne af det nye spil Glitch lider af unødvendig pessimisme og sortsyn. Men tvært imod.
Skaberne af multiplayer onlinespille Glitch har store ambitioner for spillet, som de mener, vil kunne vokse sig stort nok til at konkurrere med World of Warcraft i størrelse og antal brugere.
Navnet Glitch referer da heller ikke til de mulige tekniske svipsere i spillet men til de fejl, som spillerne i fællesskab skal være med til at rette op på ved at bevæge sig ind i MMO-universet.
Det hele foregår i et syret fremtidsunivers, hvor der skal samarbejdes om at løses gåder. Spillets skaber understreger, at der ikke er nogen slåskampe i Glitch. Overhovedet ikke. Det understreges af, at spillerne kan optjene points ved at være flinke mod dyr, ved at passe haver og øve sig i bureaukratiets svære kunst.
Det hele foregår i en browser, og spillet er pakket ind i Flash. For at holde loadtiderne korte er universet opbygget i 2D frem for 3D. Til BBC erkender spilskaberen Stewart Butterfield, at Glitch ved første syn kan fremstår lidt grimt. Det skyldes blandet andet, at spillets brugerflade ikke er færdigudviklet, men grundlæggende er spillet skabt i den opfatttelse, at gode spil skabes af godt gameplay og ikke at flotte rammer og design, forklarer han. Butterfield var selv med til at grundlægge den populære billedtjeneste Flickr.
Der hvor spillet adskiller sig markant fra andre af slagsen er, at det er meget nemt for spillerne at tilføje nye elementer til spillet. På få sekunder og nogle museklik kan en spiller lægge kulisser og andre elementer ind i spillet. Det får spillets bagmand til at hævde, at Glitch kan gøre for multiplayer onlinespil, hvad Nintendo Wii gjorde for konsolspil.
Spillet vil først blive tilgængeligt i slutningen af 2010, men en betatest går snart i gang. Se billeder og videoer på spillets egen hjemmeside, hvor du også kan tilmelde dig som betatester.
Det skal være gratis at spille. Skaberne vil så forsøge at tjene penge på at sælge virtuelle ting. Stewart Butterfield håber at se sit nye spil vokse og udvide sig, så det også havner i Wii og Xbox360-universet.