Efter to år har Microsoft opgivet sit forsøg på at vinde fodfæste på markedet for sikkerheds-software til private brugere. Microsoft har siden 2006 solgt den abonnements-baserede pakke OneCare, som blandt andet indeholder antivirus, pc-optimering og back-up, men nu har softwarefirmaet meddelt at salget af OneCare bliver stoppet den 30. juni næste år. Firmaet har hidtil solgt Windows Live OneCare for 50 dollar om året med licens til tre computere.
I stedet vil Microsoft tilbyde en gratis sikkerhedspakke under kodenavnet Morro som beskytter mod vira, trojanere, spyware og rootkits. Morro bruger den samme antivirus-teknologi, som også findes i OneCare, men den mangler nogle af de ikke-sikkerhedsrelaterede funktioner fra pakken, herunder printerdeling og systemoptimering.
Microsofts beslutning er godt nyt for danske Windows-brugere, som indtil nu ikke har haft adgang til OneCare. Den nye gratis sikkerhedsløsning Morro bliver tilgængelig for brugere i alle lande, og Microsoft fremhæver at den kræver mindre båndbredde og færre systemressourcer end OneCare, og dermed er egnet til en større målgruppe.
Det var Microsofts køb af rumænske GeCad i 2003, der markerede startskuddet til firmaets fremstød inden for sikkerheds-software. Teknologien fra GeCad blev brugt til at udvikle OneCare. Men produktet har aldrig formået at erobre mere end nogle få procent af antivirus-markedet.
Redmond-firmaets beslutning om at tilbyde gratis antivirus repræsenterer en ny udfordring for de store antivirus-leverandører som Symantec og McAfee. Der findes dog allerede en række gratis antivirus-løsninger på markedet, og Morro er således ikke den første. Der er tilsyneladende ingen planer om at indbygge Morro direkte i Windows, og det ville formentlig også føre til nye monopolklager mod Microsoft.
Morro skal efter planen være færdig i anden halvdel af 2009. Det gratis program understøtter både Windows XP, Windows Vista og det kommende Windows 7.