TDC grovsorterer i de e-mails, folk sender til hinanden, ved at stoppe mails med visse typer af vedhæftede filer. Det sker for at begrænse udbredelsen af virus, skriver dagbladet Politiken.
Det er især udbredelsen af en virus som Netsky, der har fået TDC til at frasortere mail med vedhæftede filer af typerne .com, .exe, .bat, .pif, .scr og i visse tilfælde også .zip. Afsenderen af en mail med en vedhæftet fil af disse typer får at vide, at mailen ikke er afsendt på grund af en potentiel sikkerhedsrisiko, men der bliver ikke givet besked til modtageren om, at vedkommende er gået glip af en mail.
»Nogle gange har vi filtre på i et godt stykke tid for at holde vira nede og for at undgå, at mailmængden eksploderer her i Danmark. Det gør vi for at beskytte nationen Danmark i forhold til virus-situationen, men det gør så, at mange ikke kan bruge en eller anden funktionalitet, som de nu bruger internettet til,« bekræfter Per B. Hansen, der er sikkerhedschef i TDC Erhverv, over for Politiken. Han påpeger, at TDC benytter denne praksis for at leve op til et politisk pres om, at internetudbyderne skal beskytte deres kunder.
Selvom TDC alene kigger på navnet på den vedhæftede fil gennem en maskinel filtrering, kan det måske læne sig op ad en overtrædelse af loven om brevhemmelighed, da de i en eller anden forstand er nede og kigge i mailen.
TDC's praksis har paralleller til sagen med Googles Gmail-service, hvor Google vil undersøge folks mail for søgeord, der kan bruges til at målrette reklamer. Dette initiativ har mødt massiv kritik, men Googles forsvar er, at det kun er en maskine, der tjekker folks e-mail. Det er ikke klart, om TDC med filtrene overtræder loven.
»Der er to hensyn, der modstrider hinanden i denne sag. Dels hensynet til privatlivets fred og dels hensynet til, at man vil undgå virus, men som minimum må man dog kunne forlange, at kunderne får besked om, hvad der sker, og hvad der bliver sorteret væk,« siger Anders Hjorth Jensen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet, til Politiken.
TDC's sikkerhedschef Per B. Hansen erkender, at kunderne er blevet dårligt informeret om TDC's filtrering af kundernes e-mail, og lover forbedringer i fremtiden.