Både Konkurrencestyrelsen og forbrugerombudsmanden vil nu undersøge flyselskabernes gebyrpolitik.
Når selskaberne sælger billetter online, indregnes et salgsgebyr på op til 50 kroner pr. strækning i prisen. Nogle selskaber indregner heller ikke de obligatoriske lufthavnsafgifter og skatter før kunden er langt inde i bookningen eller ligefrem har afsluttet den. Det skriver Jyllands-Posten.
Den endelige pris bliver derfor ofte flere hundrede kroner dyrere end den pris, kunden i første omgang præsenteres for.
»Det er helt klart, at man forsøger at skjule de reelle priser ved at undtage nogle omkostninger. Der er tale om ganske betydelige gebyrer, og det er vildledning, når de ikke indregnes fuldt ud i alle de priser, som forbrugerne præsenteres for,« siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet til Jyllands-Posten.
Ifølge Jyllands-Posten pålægger flere selskaber først de obligatoriske gebyrer sent i booking-fasen. Det drejer sig om blandt andre Maersk, Ryanair og EasyJet. Ifølge jurist Henrik Bruun Johannsen fra Forbrugerstyrelsen er det en overtrædelse af prismærkningsloven.
Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen vil nu undersøge, om selskabernes gebyrpolitik også er i strid med markedsføringslovens vildledningsparagraffer.
Maersk oplyser til Jyllands-Posten, at selskabet agter at ændre prisangivelsen på selskabets hjemmeside fra begyndelsen af november.