Er Facebook et social forum for venner og familie, eller er det også en platform virksomheder skal bruge tid på?
Det spørgsmål blev rejst, da det danske bureau Dwarf og Userneeds udsendte en rapport i sidste uge.
I rapporten (pdf) kunne man læse, at Facebook er så tidsrøvende, at det går ud over den danske konkurrenceevne, at ansatte logger ind i tide og utide. Og i rapporten fremgår det også, at det er svært at finde danske firmaer, der tjener penge på Facebook.
”Det betyder ikke, at virksomhederne nødvendigvis skal ignorere Facebook. Men Facebook fungerer i dag først og fremmest som en lyttepost, hvor du kan blive klogere på dine kunder, og hvor man måske kan styrke ét i forvejen stærkt brand. Forsøger man at pådutte brugerne noget, kommer man galt af sted,” skriver Peter Grønne fra Dwarf i rapporten.
Griner hele vejen til banken
Men at danske firmaer ikke kan finde penge på Facebook, er en sandhed med modifikationer, mener Komfo, der netop har rådgivet danske firmaer om Facebook-strategier.
”Vi er hver dag i berøring med virksomheder, der udtrykker tilfredshed med de resultater de opnår ved at være på Facebook, og endnu flere der kan se potentialet,” siger Komfo’s administrerende direktør Rasmus Møller-Nielsen.
Han peger for eksempel på standup-komikeren Mick Øgendahl. Komikeren har over 180.000 fans på Facebook, og det kan meget vel være årsagen til salget af billetter til hans aktuelle turné ”Propaganda” går strygende. Showet tjener tre gange hurtigere penge end Anders Matthesens seneste turne, der ellers står som den hidtil mest indtjenende turne i dansk underholdningshistorie, oplyser FBI, der står bag turneen.
Han peger desuden på Roskilde Festival, Brøndby IF og Norman Copenhagen som gode eksempler på Facebook-kampagner.
"Men problemer er nok, at det er svært at finde een løsning på Facebook, som man så kan kopiere til andre virksomheder. Det handler om at skabe noget relevans for ens egen lille målgruppe, så man får dem til at lægge deres tid på Facebook," siger Rasmus Møller-Nielsen til ComON.
Han er glad for den omfattende Facebook-analyse, men mener at rapportens data er blevet sat meget sort/hvidt op.
For eksempel hævder rapportens forfattere, at mange brugerne helst ikke vil have firmaer på Facebook. Men faktisk er det kun 36 procent af de adspurgte, der ikke mener, at virksomheder har noget at gøre på Facebook. 44 procent synes det er ok.
”Jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der tilhører den gruppe, der ikke bryder sig om TV med reklameafbrydelser, men det betyder jo ikke, at jeg ikke ser dem. Det vil også være naivt at påstå, at disse reklamer ikke har nogen effekt på denne gruppe,” siger Rasmus Møller-Nielsen.
Rapporten ”Forretningen Facebook” er baseret på undersøgelse af 2.545 danskeres Facebook-forbrug fra Userneeds og webbureauet Dwarf.