Mick Øgendahl tjener boksen via Facebook

Danske web-bureauer er uenige om det økonomiske potentiale i Facebook. Men Mick Øgendahl nyder godt af det sociale netværk.

Er Facebook et social forum for venner og familie, eller er det også en platform virksomheder skal bruge tid på?

Det spørgsmål blev rejst, da det danske bureau Dwarf og Userneeds udsendte en rapport i sidste uge.

I rapporten (pdf) kunne man læse, at Facebook er så tidsrøvende, at det går ud over den danske konkurrenceevne, at ansatte logger ind i tide og utide. Og i rapporten fremgår det også, at det er svært at finde danske firmaer, der tjener penge på Facebook.

”Det betyder ikke, at virksomhederne nødvendigvis skal ignorere Facebook. Men Facebook fungerer i dag først og fremmest som en lyttepost, hvor du kan blive klogere på dine kunder, og hvor man måske kan styrke ét i forvejen stærkt brand. Forsøger man at pådutte brugerne noget, kommer man galt af sted,” skriver Peter Grønne fra Dwarf i rapporten.

Griner hele vejen til banken
Men at danske firmaer ikke kan finde penge på Facebook, er en sandhed med modifikationer, mener Komfo, der netop har rådgivet danske firmaer om Facebook-strategier.

”Vi er hver dag i berøring med virksomheder, der udtrykker tilfredshed med de resultater de opnår ved at være på Facebook, og endnu flere der kan se potentialet,” siger Komfo’s administrerende direktør Rasmus Møller-Nielsen.

Han peger for eksempel på standup-komikeren Mick Øgendahl. Komikeren har over 180.000 fans på Facebook, og det kan meget vel være årsagen til salget af billetter til hans aktuelle turné ”Propaganda” går strygende. Showet tjener tre gange hurtigere penge end Anders Matthesens seneste turne, der ellers står som den hidtil mest indtjenende turne i dansk underholdningshistorie, oplyser FBI, der står bag turneen.

Han peger desuden på Roskilde Festival, Brøndby IF og Norman Copenhagen som gode eksempler på Facebook-kampagner.

"Men problemer er nok, at det er svært at finde een løsning på Facebook, som man så kan kopiere til andre virksomheder. Det handler om at skabe noget relevans for ens egen lille målgruppe, så man får dem til at lægge deres tid på Facebook," siger Rasmus Møller-Nielsen til ComON.

Han er glad for den omfattende Facebook-analyse, men mener at rapportens data er blevet sat meget sort/hvidt op.

For eksempel hævder rapportens forfattere, at mange brugerne helst ikke vil have firmaer på Facebook. Men faktisk er det kun 36 procent af de adspurgte, der ikke mener, at virksomheder har noget at gøre på Facebook. 44 procent synes det er ok.

”Jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der tilhører den gruppe, der ikke bryder sig om TV med reklameafbrydelser, men det betyder jo ikke, at jeg ikke ser dem. Det vil også være naivt at påstå, at disse reklamer ikke har nogen effekt på denne gruppe,” siger Rasmus Møller-Nielsen.

Rapporten ”Forretningen Facebook” er baseret på undersøgelse af 2.545 danskeres Facebook-forbrug fra Userneeds og webbureauet Dwarf.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere