Internationale banker flytter i stigende grad opgaver inden for kundeservice og databehandling til udlandet, eksempelvis Indien. En gruppe kunder og en fagforening hos den fjerdestørste britiske bank, Lloyds TSB, har bedt myndigheder undersøge, om man må sende følsomme personlige oplysninger ud af EU uden kundens accept. De hævder, at det er en overtrædelse af både Storbritanniens og EU's regler. Det skriver Børsen.
Et af argumenterne er, at Indien har nogle langt mindre drastiske datasikkerhedsregler en Storbritannien. Det kan ende med, at banker, som sender oplysninger til Indien, og det gør stort set alle store britiske banker, skal have en skriftlig godkendelse fra hver enkelt kunde, før man kan sende oplysningerne afsted. Hos Lloyds drejer det sig om otte millioner kunder.
Ifølge analytikere synes det at være at være en umulig opgave, at få alle kunderne til at skrive under på, at deres kontoudtog bliver behandlet i Indien, eller at en indisk medarbejder slår et kontoudtog op på skærmen i forbindelse med en telefonisk forespørgsel.
Det er dog ikke umiddelbart relevant for kunder i danske banker, da driften af databehandling for mange bankers vedkommende foregår hos danske edb-centraler.
»Der er ikke ret mange firmaer uden for EU, der er integreret med clearingsystemerne og værdipapircentralen. Desuden kræver det mange ressourcer at holde sig à jour med lovgivningen, så det er ikke aktuelt for os,« siger Ricardo Martinelli, it-chef i Handelsbanken, som bruger Bankernes EDB Central (BEC) til både udvikling og drift at it-systemet.
»Der er ikke ret mange danske edb-centraler, men de er ret konkurrencedygtige, da bankerne deler omkostningerne og derved holder dem lave,« siger han.
Flere danske banker deler tilsyneladende den opfattelse. Således er driften i Spar Nord Bank outsourcet til edb-centralen SDC, i Jyske Bank til JN Data og i Nordea til Nordic Processor, som er et fifty-fifty joint venture med IBM.
Sagen fra Storbritannien har også noget at gøre med det faktum, at flere og flere britiske bankjob flyttes til primært Indien. Lloyds TSB regner med at råde over 1500 ansatte i Indien inden nytår, og det har selvfølgelig mødt stor modstand hos fagforeningerne.
Verdens næststørste bank efter amerikanske Citigroup, britiske HSBC, har snart 5000 ansatte i Indien. Lønnen er typisk 1200 kroner om måneden for medarbejdere, der har en langt bedre uddannelse end de tilsvarende britiske medarbejdere.
Der er altså mange penge på spil for bankerne, hvis de taber sagen.