Tiderne hvor fedladne mænd i netundertrøjer beskrev sig selv som Brad Pitt, og kvinder pyntede på fødselsdatoen på nettet er endegyldt ovre. I stedet står vi ved, hvem vi er. Det viser ny forskning, der gør op med den hidtil herskende idealized virtual-identity hypothesis, der siger, at vi viser en idealiseret udgave af os selv online.
"Der er intet tegn på selvidealisering. Resultaterne viser, at folk ikke bruger deres sociale profiler på at fremstille en idealiseret udgave af sig selv. I stedet er sociale netværk et effektivt medie til at vise, hvem man er, og det er måske nøglen til netværkenes succes," skriver forskerne bag.
Forskerne har undersøgt 236 unge tyskere og amerikaneres profiler på Myspace og Facebook. Deltagerne i undersøgelsen er mellem 17-22 år. Dermed er undersøgelsen baseret på såkaldte digitale indfødte - dem der er vokset op med internettet og mobiltelefoner.
I stedet for at fremstå bedre end man er, så bruger man i stedet Facebook som en udvidelse af ens almindelige virkelighed og personlighed i virkeligheden. Forskerne peger selv på, at deres undersøgelse ikke viser noget om, hvordan folk der er vokset op uden at være online, bruger Facebook.