CBB Mobil raser mod forslag om abonnement-binding

Et forslag fra Konkurrencestyrelsen om at give teleselskaberne mulighed for at binde deres kunder til et helt års abonnement vækker vrede hos lavprisselskabet CBB Mobil.

Lavprisselskabet CBB Mobil kalder det for genindførelse af stavnsbåndet, når Konkurrencestyrelsen foreslår, at teleselskaberne fremover skal kunne forlænge bindingen på de mobilabonnementer, de tilbyder kunderne.

I sidste uge kunne Børsen Online fortælle, at Konkurrencestyrelsen i en endnu ikke offentliggjort konkurrenceredegørelse vil foreslå, at mobilselskaberne fremover kan binde deres kunder i op til 12 måneder mod seks måneders binding i dag. De danske forbrugere har i reglen svært ved at sige nej til meget billige telefoner, selvom de samtidig binder sig for dyrere abonnementer.

CBB Mobil mener, at en forlænget bindingsperiode reelt betyder, at kunderne fratages deres mulighed for at skifte operatør og få billigere priser.

»Det er en dårligt skjult hemmelighed, at de store operatører i årevis har brugt mange ressourcer på at lave lobbyarbejde for at forlænge bindingsperioden. Jeg gik sådan set og troede, at Konkurrencestyrelsen var nedsat for at gøre markedet mere konkurrencepræget og gennemskueligt. Med en fordobling af bindingsperioden fjerner man reelt kundernes mulighed for at handle billigt og genindfører en praksis - stavnsbåndet - der ellers mig bekendt blev afskaffet tilbage i 1788,« lyder det fra Teddy Søgaard Pedersen, der er administrerende direktør i CBB Mobil.

Teddy Søgård Pedersen mener, at en forlængelse af bindingsperioden vil have den konsekvens, at priserne på tale og tjenester vil blive holdt kunstigt oppe, så kunderne i virkeligheden ender med at betale en høj pris for deres nye, 'billige' telefon.

»Selvom kunderne med en fordobling af bindingsperioden skulle kunne købe en telefon for en krone hos et stort selskab, er det langt fra sikkert, at kunden sparer noget som helst,« siger CBB-direktøren.

Teleanalytiker Torben Rune fra konsulentvirksomheden Netplan giver til en vis grad Teddy Søgaard Pedersen ret, idet han ser bindingsperioder ved mobilabonnementer som en kompensation for manglende kundeloyalitet.

»Det er først og fremmest den uklarhed, der ofte er omkring vilkårene i abonnementsaftalerne, der er med til at hindre konkurrencen på mobilmarkedet. Det burde være et krav fra forbrugerne, at der er mere klar information om vilkårene for at tegne et mobilabonnement,« siger Torben Rune til ComON.

Samtidig erkender han, at udviklingen af ny teknologi hænger sammen med priserne på mobiltelefoner og dermed abonnementsperioderne.

»Hvis priserne på mobiltelefoner med de nyeste teknologier er høje, så er forbrugerne længere om at tage disse nye teknologier til sig. Derfor har de billige telefoner sammenkoblet med abonnementsaftaler en væsentlig rolle i udviklingen. Mere ideelt ville det være, hvis selskaberne - i stedet for at binde deres kunder - tilbyder mere attraktive abonnementsløsninger. Det kunne ske, hvis mobilselskaberne begyndte at spørge deres kunder, hvilke ønsker de egentlig har til deres mobilløsninger,« vurderer Torben Rune.

Konkurrencestyrelsen har ikke ønsket at udtale sig yderligere i sagen før deres konkurrenceredegørelse bliver offentliggjort i løbet af sommeren.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Scrum Master

Politiets Efterretningstjeneste

Centerchef til Center for Support og Proces i PET

Arctic Import A/S

AX Controller
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere