CBB Mobil raser mod forslag om abonnement-binding

Et forslag fra Konkurrencestyrelsen om at give teleselskaberne mulighed for at binde deres kunder til et helt års abonnement vækker vrede hos lavprisselskabet CBB Mobil.

Lavprisselskabet CBB Mobil kalder det for genindførelse af stavnsbåndet, når Konkurrencestyrelsen foreslår, at teleselskaberne fremover skal kunne forlænge bindingen på de mobilabonnementer, de tilbyder kunderne.

I sidste uge kunne Børsen Online fortælle, at Konkurrencestyrelsen i en endnu ikke offentliggjort konkurrenceredegørelse vil foreslå, at mobilselskaberne fremover kan binde deres kunder i op til 12 måneder mod seks måneders binding i dag. De danske forbrugere har i reglen svært ved at sige nej til meget billige telefoner, selvom de samtidig binder sig for dyrere abonnementer.

CBB Mobil mener, at en forlænget bindingsperiode reelt betyder, at kunderne fratages deres mulighed for at skifte operatør og få billigere priser.

»Det er en dårligt skjult hemmelighed, at de store operatører i årevis har brugt mange ressourcer på at lave lobbyarbejde for at forlænge bindingsperioden. Jeg gik sådan set og troede, at Konkurrencestyrelsen var nedsat for at gøre markedet mere konkurrencepræget og gennemskueligt. Med en fordobling af bindingsperioden fjerner man reelt kundernes mulighed for at handle billigt og genindfører en praksis - stavnsbåndet - der ellers mig bekendt blev afskaffet tilbage i 1788,« lyder det fra Teddy Søgaard Pedersen, der er administrerende direktør i CBB Mobil.

Teddy Søgård Pedersen mener, at en forlængelse af bindingsperioden vil have den konsekvens, at priserne på tale og tjenester vil blive holdt kunstigt oppe, så kunderne i virkeligheden ender med at betale en høj pris for deres nye, 'billige' telefon.

»Selvom kunderne med en fordobling af bindingsperioden skulle kunne købe en telefon for en krone hos et stort selskab, er det langt fra sikkert, at kunden sparer noget som helst,« siger CBB-direktøren.

Teleanalytiker Torben Rune fra konsulentvirksomheden Netplan giver til en vis grad Teddy Søgaard Pedersen ret, idet han ser bindingsperioder ved mobilabonnementer som en kompensation for manglende kundeloyalitet.

»Det er først og fremmest den uklarhed, der ofte er omkring vilkårene i abonnementsaftalerne, der er med til at hindre konkurrencen på mobilmarkedet. Det burde være et krav fra forbrugerne, at der er mere klar information om vilkårene for at tegne et mobilabonnement,« siger Torben Rune til ComON.

Samtidig erkender han, at udviklingen af ny teknologi hænger sammen med priserne på mobiltelefoner og dermed abonnementsperioderne.

»Hvis priserne på mobiltelefoner med de nyeste teknologier er høje, så er forbrugerne længere om at tage disse nye teknologier til sig. Derfor har de billige telefoner sammenkoblet med abonnementsaftaler en væsentlig rolle i udviklingen. Mere ideelt ville det være, hvis selskaberne - i stedet for at binde deres kunder - tilbyder mere attraktive abonnementsløsninger. Det kunne ske, hvis mobilselskaberne begyndte at spørge deres kunder, hvilke ønsker de egentlig har til deres mobilløsninger,« vurderer Torben Rune.

Konkurrencestyrelsen har ikke ønsket at udtale sig yderligere i sagen før deres konkurrenceredegørelse bliver offentliggjort i løbet af sommeren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere