Det dystre og dunkle platformspil Limbo fik igen spotlightet til at lyse på den danske spilbranche. Men kan vi holde fanen højt? Hvad bliver den næste spilsucces?
En potentiel kandidat blev præsenteret i sidste uge, hvor Nordic Game Program pegede på syv modtagere af udviklingsstøtte. Det var også det nordiske spilprogram, der i 2006 og 2007 var med til at støtte udviklingen af Limbo.
136 projekter var indstillet, men Nordic Game Program støttede i denne omgang kun syv nordiske firmaer med i alt tre millioner danske kroner. I denne runde var der kun en dansk kandidat.
Copenhagen Game Productions fra Danmark fik 300.000 kroner til at videreføre drømmen om ”Slow Moe’s Showdown”. Et spil designet til Xbox Kinect, hvor spillerne i et Wild West-miljø skal plaffe hinanden ned i dueller. Det specielle ved ”Slow Moe’s Showdown” er, at spillerne skal bevæge sig i slow motion for at kopiere den spændte stemning i western-film.
Se en demo fra spillet nederst i artiklen.
Alle de andre
De seks andre modtagere kom fra Sverige, Island, Norge og Finland.
Svenske Erik Svedäng fik 600.000 kroner til det filosofiske spil “else { Heart.break }”.
Firmaet Locatify fra Island fik 500.000 til at færdiggøre “Treasure Hunt”. Et gps-baseret spil som skal foregå på smartphones.
Nordmændene i Snow Castle AS fik 500.000 til spillet “Winds of Edéa: The Escape” (Se billedet øverst). Et spil for 8-12-årige børn med et læringselement.
I Finland fik Traplight Ltd. 450.000 kroner til ”The Great Escape”. Et spil som producenterne kalder en blanding mellem Angry Birds og Rollercoaster Rush.
Svenske Image & Form fik 400.000 kroner til spillet “Anthill”. Et strategispil, som skal afvikles på Apples mobile platforme. Et spil i stil med det gamle Sim Ants.
Sidste modtager var Sarepta Studio. Det norske firma fik 250.000 kroner til spillet “Shadow Puppeteer”. Et puzzlegame til Xbox hvor man skal samarbejde. Den ene spiller befinder sig i et 3D-univers. Den anden spiller er partnerens skygge. Så der skal sideløbende løses gåder i både 2D og 3D.
Nordic Game Program har kørt siden 2006 og skal efter planen stoppe i 2011. Målet er at støtte nordiske spil til børn og unge.
Slow Moe's Show Down alpha trailer from CPH Game Collective on Vimeo.