Teleselskabet 3 er stærkt utilfreds med IT- og Telestyrelsen, der i november gav 3 påbud om at overholde reglerne om bindingsperioder på mobiltelefoner.
Den afgørelse har 3 nu indbragt for Teleklagenævnet. Advokat for 3, Axel Kierkegaard, mener, at der ikke er hjemmel for sådan et påbud i udbudsbekendtgørelsen. Abonnementet kan nemlig godt opsiges. Det er først, hvis forbrugeren ønsker at åbne SIM-låsen, at 3 stiller krav om et gebyr.
»Med vort tilbud til forbrugerne med SIM-lås i 12 måneder får forbrugerne telefonerne til en meget fordelagtig pris. Faktisk viser beregninger, at lægges prisen på et 6-måneders abonnement sammen med prisen for åbning af telefonen, så er det stadig billigere end nyprisen for en telefon uden noget abonnement. Så man kan stille spørgsmålstegn ved, om det virkelig er forbrugernes interesse, IT- og Telestyrelsen varetager her,« siger Jesper Weng, administrerende direktør hos 3 Danmark.
I begyndelsen af november gav IT- og Telestyrelsen et påbud om at overholde bindingsreglerne for mobiltelefoner, så kunderne kun bindes til telefonen i seks måneder. I september fik 3 ellers tilladelse fra Konkurrencestyrelsen til at låse kundernes mobiltelefoner i 12 måneder. Men IT- og Telestyrelsen mente, at 3's vilkår reelt også bandt kunderne til abonnementet, da SIM-låsen kun kan låses op mod et gebyr.
Jesper Weng påpeger, at 3 handlede med udgangspunkt i Konkurrencestyrelsens tilladelse:
»Vi vil gerne høre Teleklagenævnets vurdering i denne sag,« siger Jesper Weng.
3 står til at tabe millioner af kroner, hvis ikke de kan binde kunderne i 12 måneder. Tilladelsen fra Konkurrencestyrelsen gav nemlig 3 mulighed for at sælge deres telefoner 4000 kroner billigere. Derfor kan det være dyrt for 3, hvis de ikke får mulighed for at tjene pengene hjem igen.