Venstres nye Facebook-spil, MINIsteriet, der skal få unge førstegangsvælgere til at interessere sig for politik, får en hård medfart af Facebook-analytiker Mikael Lemberg fra firmaet Komfo, der selv udvikler Facebook-applikationer.
"Applikationen spammer sindssygt meget og bryder både Facebooks retningslinjer for applikationer samt markedsføringsloven (som politiske partier dog ikke er underlagt) og persondataloven ved ikke udtrykkeligt at spørge om lov til at udgive vægopslag HVER ENESTE gang," skriver han i en anmeldelse af spillet på Facebook.
Udvikleren bag spillet, it-firmaerne Mingler og Electric har siden lanceringen af spillet ændret flere detaljer, men afviser generelt kritikken.
"For mig virker det som en storm i et glas vand," siger Thomas Adamsen, direktør i Electric.
"Vi har lyttet til Mikael Lembergs kritik, men hæfter os ved, at han både er konkurrerende spiludvikler og socialdemokrat," siger Thomas Adamsen.
Kritikeren, Mikael Lemberg, fortæller selv i en anmeldelse af spillet på sin personlige blog, at han er tidligere socialdemokratisk byrådsmedlem fra 2007 til 2009, men at han forsøger at forholde sig objektivt og sagligt til sit arbejde som Facebook analytiker.
Mikael Lemberg mener, at Facebook bør fjerne applikationen, og at Datatilsynet bør gå ind i sagen og vurdere, om der er tale om en strafbar lovovertrædelse. Han mener, at applikationen har overtrådt Persondataloven ved at udnytte adgangen til venne-listen og lave opslag, der knytter personer til et politisk budskab, uden at få lov til det.
Han har en lang række kritikpunkter, men først og fremmest er det et problem, mener han, at spillet med hans ord spammer Facebook-vennerne.
"Jeg tror, de havde sparet sig for en masse problemer og besvær, hvis de havde spurgt hver gang. Det gælder både strategisk i forhold til at få tilfredse brugere og i forhold til lovgivningen," siger Mikael Lemberg, da ComON ringer ham op.
Slår beskeder op på venners vægge
Når man tilmelder sig applikationen, giver brugeren tilladelse til, at spillet kan slå oplysninger op på ens væg. Det sker flere gange undervejs i spillet, og Mikael Lemberg har kritiseret applikationen for ikke at gøre tydeligt opmærksom på, at der bliver slået beskeder op i form af en pop-up.
Selv om udviklerne bag spillet affejer kritikken, er der dog ændret flere detaljer, siden Mikael Lemberg skrev sin kritiske anmeldelelse.
Har I ændret, hvordan spilleren bliver gjort opmærsom på, at der bliver slået beskeder op?
"Ja, det er meget muligt, at der er noget af det, der er blevet tydeliggjort," siger Thomas Adamsen, der dog ikke giver en klar besked om, hvad de præcist har ændret siden lanceringen.
Thomas Adamsen siger, at spillet indtil videre er lanceret som en "soft-launch" - det vil sige uden, at det er blevet annonceret bredt. Flere detaljer kan derfor blive ændret. Flere tusinde danskere har dog allerede prøvet spillet.
"Vi har haft en softlaunch-periode, hvor vi løbende har optimeret på spillet. Det ændrer ikke ved, at vi mener, at vi fra starten har overholdt reglerne," siger Thomas Adamsen.
Nogle fejl er allerede rettet
Flere andre kritikpunkter er blevet rettet, efter Mikael Lemberg kritiserede spillet. Nu står det tydeligt i spillets titel, at det er bestilt af partiet Venstre. Tidligere fremgik det ikke, forklarer Mikael Lemberg, som selv tænkte sig frem til det, eftersom det er muligt at vinde en middag med partileder og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).
Derudover står der nu i applikationen med lys skrift, at Facebook ikke står bag konkurrencen, ligesom det nu uudtrykkeligt står, at man skal være 18 år for at deltage i konkurrencen i spillet.
For Mikael Lemberg er det afgørende, at brugere ikke tilmelder sig en tjeneste på Facebook, hvor de laver specifikke opslag uden at have givet tilladelse. Når en applikation installeres, giver brugeren tilladelse til at lave opslag, men der er ikke tale om et carte blanche til spamme løs, siger han. Applikationen skal klart spørge om hver gang. Sådan tolker han Facebooks retningslinjer.
Thomas Adamsen mener ikke, at hans applikation har overtrådt reglerne.
"Det er klart, at der er en masse gråzoner. Hvornår spammer man, og hvornår spammer man ikke. Men det er klart, at vi ikke mener, at vi overtræder Facebooks regler," siger han.
"Formålet var at lave noget rigtig sjovt, der kunne få unge til at interessere sig for politik. På den måde er det jo ikke et stykke hardcore-kampagne-værktøj. Vi er overraskede over, at det har medfødt så meget interesse," siger Thomas Adamsen.