Elektroniske fakturaer – også kaldet EDI (Electronic Data Interchange) kan på den lange bane spare virksomheder for kæmpebeløb, når de handler med hinanden.
Men gevinsten ved digitale regninger bliver hovedsageligt høstet af store firmaer og organisationer. For mange mindre firmaer er det nemlig for dyrt og besværligt at komme i gang med EDI, fordi digitaliseringen af fakturaerne først kræver en anseelig investering.
Den problemstilling har det danske startup Sproom fundet en løsning på.
Sproom er et EDI-system, der er gratis at tage i brug. Fordelen ved systemet er, at det kobler sig på eksisterende EDI-infrastruktur og netværk, og at alle protokoller og standarder, som man normalt skal rode med i EDI-sammenhænge, er gemt væk under en meget enkel brugerflade.
Sprom selv tjener penge ved at tage en lille betaling pr gennemført transaktion – aktuelt halvanden krone pr. faktura til erhverv, mens faktuaer til det offentlige er gratis.
Sproom beskriver sig selv som et forretningsnetværk, som samler fuldelektronisk struktureret udveksling af ordrer, fakturaer, rykkere m.m. mellem købere og leverandører.
Det smarte i konceptet er ikke mindst, at det udvider mulighederne enormt for både de modtagende og de afsendende parter. Indkøbsorganisationerne – altså modtagerne af fakturaerne - kan med udbredelse af Sproom-modellen få adgang til at handle med de mange små leverandører, der ikke i dag kan sende elektroniske fakturer.
Basalt set samler Sproom-teknologien de mange forskellige nationale og internationale EDI-operatørnetværk i ét stort netværk og er i modsætning til andre løsninger i stand til at “oversætte” en faktura afhængig af modtagerens helt specifikke krav.
“For små og mellemstore virksomheder står den potentielle besparelse i tid og penge ikke mål med etableringsomkostningerne for EDI, og derfor når de etablerede EDI-operatørers løsninger kun cirka 20 procent af deres kunders leverandørnetværk. Kunderne får ikke fuld værdi for deres investering, da de ikke kan overgå udelukkende til digitale processer – og operatørerne har kun halvdelen af den potentielle trafik,” fortæller direktøren i Sproom, Steen Hanstrup.
Selskabet blev stiftet så sent som i sommer, men har alligevel allerede fået masser af brugere til sit system samt reddet sig investeringskapital.
Venturefirmaet Seed Capital har skudt penge i Sproom, blandt andet fordi forretningskonceptet vurderes at være overbevisende, og formentlig, fordi stifterne tydeligvis ved, hvad de gør.
Sproom er nemlig udsprunget af konsulent-virksomehden ComWall Solutions, der rådgiver kunder om EDI. Efter at have stødt på de samme problemer og udfordringer gennem flere år, opstod ideen til Sproom-konceptet.
Sproom er den anden virksomhed i ComON Tech Guld-konkurrencen, der er baseret på EDI. Det samme er virksomheden Tradeshift, der har fået meget opmærksomhed i mange medier. De to adskiller sig på det afgørende punkt, at Sproom tilbyder en EDI-løsning, der kan fungere ovenpå den eksisterende EDI-netværksinfrastuktur, mens Tradeshift i princippet tilbyder en helt ny infrastruktur.
Tradeshift beskrives nærmere i en kommende artikel som led i Tech Guld konkurrencen.
Mener du, at Sproom er blandt de mest lovende af danske startups i it- og telebranchen, bedes du tilkendegive dette overfor redaktionen. Vi modtager mails (send dem til techguld@mediaprovider.dk) og læser kommentarerne i kommentarfeltet under hver artikel. Den endelige vurdering af, hvilke ti startups af de godt tyve nominerede, der skal gå videre i konkurrencen, træffes på baggrund af læsernes - begrundede - input af Tech Guld redaktionen.
Når feltet om en lille måneds tid måned er reduceret til ti firmaer, vil et dommerpanel vurdere, hvem der er de tre mest lovende.
Dommerpanelet består af fremtrædende VIPs fra it- og telebranchen, og medlemmerne er enten selv erfarne og succesfulde iværksættere eller topdirektører i branchen.
Finalen, hvor Danmarks mest lovende startup skal findes, løber af stabelen i december.
Læs mere om Tech Guld konkurrencen her. Læs mere om Sproom her.