Artikel top billede

Sådan holdt sitet cph.dk sig på vingerne under askeskyen

Københavns Lufthavn lærte af sidste år askekrise, der nedlagde hjemmesiden.

Det kan godt være, at der er krise i luften, når vulkaner på Island spyr aske op i atmosfæren. Men der skal ikke være kaos på cph.dk.

Det siger it-direktør Christian Poulsen fra Københavns Lufthavne.

"Sidste år havde vi jo nogle udfald på vores web. Nu har vi en flertrinsstrategi. Vi vil rigtig gerne være oppe og sikre, at man kan få information på hjemmesiden," forklarer Christian Poulsen.

Tirsdag eksploderede besøgstallet til mere end det seksdobbelte. På en normal dag har cph.dk 22.000 unikke besøgende. Tirsdag var tallet steget til 140.000. Presset på serverne øges ekstra, fordi de besøgende bruger hjemmesiden mere, når der er aske i luften, vinterstorm på banen eller andre usikkerheder. Under sidste års askekrise, hvor luftrummet over Europa var lukket i over en uge, eksploderede besøgstallet voldsomt. De værste dage besøgte 4,5 millioner om dagen hjemmesiden. Presset gave meget lange svartider og nedlagde i praksis hjemmesiden. Det skal ikke ske igen.

Første trin under ekstra pres er en bedre dimensionering af sitet.

Når svartiderne begynder at snige sig opad, får it-vagten en advarsel. Når svartiden er oppe omkring de 30 sekunder, hvor det for alvor generer de besøgende, begynder it-vagten at pille moduler af hjemmesiden. Normalt tilbyder cph.dk masser af informationer, blandt andet info om butikker og mulighed for parkeringsplads i lufthavnen i Kastrup. Men jo mere hjemmesiden tilbyder, jo tungere er den at hente. Ved simple klik kan it-vagten gøre hjemmesiden hurtigere at hente. Dermed kan flere bruge hjemmesiden på samme tid. Tidligere måtte udviklerne ind og rode i koden for at skrue ned for hjemmesidens funktioner.

Hvis dimensioneringen ikke batter, er andet trin er at skrue op for kapaciteten i infrastrukturen. Københavns Lufthavn har i modsætning til it-systemerne, der håndterer de rejsende, sikkerheden og bagagen, lagt hosting af cph.dk eksternt hos Atea. Efter sidste års nedbrud på hjemmesiden, har Københavns Lufthavn tilkøbt sig mulighed for at skalere op for kapaciteten. I løbet af 10 minutter kan Atea have skruet op for serverkraft, ram i servere og båndbredden.

Tredje trin er at gøre hjemmesiden fuldstændig skrabet. Lufthavnen har fået lavet en simpel "darkside", der blot viser status på de forskellige flyafgange. Altså kerneinformationen. Alt det ekstra lir er skåret bort.

Hvis selv den skrabede hjemmeside er for tung at hente, kan det i sidste instans blive nødvendigt at putte en helt simpel darkside på, hvor der eksempelvis blot står, hvad lufthavnens status er, og hvordan passagererne skal forholde sig..

"Hvis jeg skal sjusse, vil jeg tro, at det har kostet mellem en halv eller hel million kroner at skabe vores flertrinsstrategi," forklarer Christian Poulsen.

I modsætning til ved sidste års askesky kan brugerne nu også få den information, de efterspørger, på de Android- og iPhone-apps, som lufthavnen har fået it-virksomheden Novasa til at udvikle og hoste.

"Her kan du sprede belastningen ud, fordi nogle måske vil følge med fra deres mobil. Det er stadig i sin vorden, men det er måske 5000 der kigger på smartphones mod de 125.000, der normalt ville tjekke hjemmesiden. Så det kravler opad," siger Christian Poulsen.

Derudover har Københavns Lufthavn købt sig til ekstra hostingkraft hos Atea.

"Vi har fordoblet kapaciteten på den normale installation siden askeskyen sidste år," siger Christian Poulsen.

Københavns Lufthavn havde også nysgerrigt kigget på et køsystem.

"Vi har kigget på et supersmart system. Hvis siden belastes hårdt, kan brugeren via et nummersystem få en sms med kode og få prioriteret adgang. Vi har besluttet ikke at gøre det her og nu. Det er mest i forhold til, at vi ikke er klar til det, og jeg ved desuden ikke, om vores kunder er klar til det. Vi er mest opsatte på at holde siden oppe og har prioriteret skalerbarhed," siger Christian Poulsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere