Den 5. maj vandt Mærsk retten til 12 domæner, som en besætter ved navn Bich Vy Le Ngoc havde købt med det formål at sælge dem. Men Mærsk vandt altså retten til domænerne ved en såkaldt UDRP-sag ved det internationale WIPO-nævn.
Men nu kommer det frem, at den selv samme besætter har registret 12 andre domæner, der krænker Mærsks varemærke. Faktisk er det de samme 12 domæner, blot med .info i stedet for .com.
»Vi blev opmærksomme på de 12 besatte domæner ved, at de var sat til salg på en hjemmeside, vi er først blevet opmærksomme på de andre domæner nu,« siger informationsmedarbejder i Mærsk, Peter Beck-Bang til ComON.
Det er den skandinaviske udviklingschef for online sikkerhedsfirmaet MarkMonitor, der opdaget de besatte .info-domæner. Han brugte MarkMonitors specielle »omvendte whois«-funktion, kaldet »reverse whois«.
»Jeg lavede en reverse whois på besætterens emailadresse, og derved fandt jeg dobbelt så mange domænenavne, der krænker Mærsks varemærke, som altså er registreret af samme person,« siger han til ComON.
Han forklarer, at det er ærgerligt for Mærsk, da man skal igennem endnu en UDRP-sag, og det vil Peter Beck-Bang da heller ikke nægte.
»Vi reagerer på en eller anden måde, det er jo noget nemmere nu, hvor vi har vundet en sag,« siger han.
Jean-Jacques Wulff forklarer, at man, for de penge en ekstra UDRP-sag koster, kunne have registreret 100 domænenavne og have haft dem i fem år. Han anbefaler Mærsk og deres domænepartner at være mere omhyggelige inden den næste eventuelle UDRP-sag.
»Inden de går i gang med den næste UDRP-sag, skal de arbejde tættere sammen med deres domænepartner og gå i dybden og undersøge det rigtig grundigt og sørge for at få alle domæner med,« siger han.
»Man skal forvente af sin partner, at vedkommende benytter sig af den teknologi, der findes i dag.«
Han er enig i, at det er lettere at få domænerne tilbage, når de en gang har bevist den onde tro.
Ifølge ham virker det som om, UDRP-sagen er blevet forhastet, men han understreger stadig det vigtige i, at Mærsk vælger at føre en sådan sag i stedet for at købe domænerne af besætteren.
»Det signalerer, at Mærsk ikke køber domæner tilbage fra domænebesættere, og det er et vigtigt signal at sende. Domænebesætterne snakker sammen, og hvis en har fået solgt et Mærsk-domæne til Mærsk øger det interessen blandt besætterne for Mærsk-domæner,« siger han.
En UDRP-sag koster ifølge Jean-Jacques Wulff cirka 50.000 kroner, og den sag, som Mærsk netop har vundet, tog lidt over tre måneder.