ComON skrev i sidste uge, om en større undersøgelse af 2.500 amerikanske børn og unge, der angiveligt påviste, at et højt forbrug af voldelige computerspil øger den medfødte aggressivitet hos de, der i forvejen er disponeret for voldelig adfærd - samt at forbruget flyttede grænserne for, hvornår man opfattede sine medmenneskers optræden som eksempelvis truende.
Om voldelige computerspil er direkte 'skadelige' for normalt disponerede børn, er en diskussion, der har bølget frem og tilbage, lige siden Donkey Kong. Utallige undersøgelser har påvist mindst lige så mange forskellige resultater, og det er vel i sidste ende et spørgsmål om, hvordan man tolker undersøgelsen og begreberne bag.
Men nu viser en ny undersøgelse så, at spillet World of Warcraft, der har over 10 millioner spillere på verdensplan, kan være med til at afstresse brugerne.
Undersøgelsen inkluderede 292 personer vidt fordelt i aldersklassen 12-83 og resultatet viste, at to timers rollespil i WoW sænkede brugernes stressniveauer, når man målte før og efter spil-sessionen.
Resultatet var dog i høj grad afhængigt af personligheden hos brugeren, og forskerne kan i første omgang derfor primært bruge resultatet til, at kortlægge, hvilken type personer, der er disponeret for at lade sig påvirke af deres spilkarakteres voldelige adfærd.
Undersøgelsen blev offentliggjort ved The British Psycological Societys årlige konference i Dublin forleden, hvor det også kom frem, at personer, der bruger ekstremt meget tid på computerspil, udviser en adfærd, der minder meget om Aspergers Syndrom
Altså i dette tilfælde karakteriseret ved neurotisk optræden, indadvendthed og ændret 'rimelighedsopfattelse'.
Konklusionen af undersøgelsen er således, at der selv indenfor det område, der definerer såkaldt 'normal' personlighed differentieres og at eksempelvis matematikere, ingeniører og computerprogrammører befinder sig i den mindre empatiske ende af spektret
I samme ånd konkluderer undersøgelsen, at folk der er massivt involveret i computerspillenes verden, er nærmere den autistiske ende af spektret, end personer, der overhovedet ikke interesserer sig for computerspil.