Der blev både grint og måbet, da nyhedsgiganten News Corp. i 2005 købte den sociale og musikalske netværksside MySpace. Prisen skulle ligge på den anden side af tre milliarder kroner, og for mange var det svært at se, hvordan News Corp. ville vende sin investering til indtjening.
Sidenhen er trafikken og brugerantallet på MySpace styrtdykket.
Og nu tyder det på, at News Corp. hellere end gerne vil af med sit smertensbarn, der har fået baghjul af Facebook, og som først på det seneste har gennemgået et redesign.
News Corp.-bossen Chase Carey har udtalt, at man taber penge på portalen, og at nedgangen "ikke er acceptabel". Sagt på en anden måde, så er News Corp. parat til at skille sig af med MySpace eller finde en samarbejdspartner. Det skriver Sydney Morning Herald. Carey modificerer dog sin udtalelse med at sige, at:
“Der er 20 ting, som man kunne gøre med MySpace lige nu, men det betyder jo ikke, at vi gør alle eller nogen af de 20 ting".
MySpace havde 58,1 millioner unikke besøgende i oktober. Det er en nedgang på 10 procent i forhold til året før ifølge comScore, og annoncørernes lyst til at lægge penge på MySpace er også vigende. Et fald på 37 procent kan blive en realitet. For at stoppe lidt af kunde- og annoncørflugten har MySpace indledt et samarbejde med Facebook.
I mellemtiden fortsætter folk at gøre grin med MySpaces forfald. Som en vittig sjæl i går skrev på Twitter:
"Myspace.com var nede 10 timer i går, og der er forlydender om, at et par stykker i Sydamerika lagde mærke til det.".