Amerikanske forbrugere har tabt 500 millioner dollars som følge af internet-svindelmetoden phishing, vurderer analytikere bag en ny undersøgelse.
Undersøgelsen er udformet af Ponemon Institute, og baseres på interviews med 1.335 internetbrugere for at belyse udviklingen i USA inden for fænomenet phishing.
Phishing er en internetbaseret svindelmetode i kraftig vækst. Begrebet phishing (i få tilfælde kendt som carding eller brand spoofing) er dannet af ordene: "fishing" og "phony". Oversat til dansk: "Fishing" = fiskeri og "Phony" = falsk.
Phishing-svindlere fisker efter bankkonto- og kreditkorts-information, som de får adgang til ved at sende e-mails, som ligner beskeder sendt fra modtagerens bank eller andre, som modtageren kunne tænkes at være kunde hos. Det kan være store internationale virksomheder som f.eks. eBay, Citibank, Paypal eller Visa.
35 procent af undersøgelsens deltagere oplyser, at de modtager falske e-mails, såkaldte phishing- mails, mindst en gang om ugen.
70 procent af deltagerne har besøgt falske internetsider, udviklet af svindlere.
15 procent af dem, som har modtaget en phishing-mail, har afgivet privat information såsom kreditkorts-data ved besøg på en falsk internetside.
Mere end 2 procent af respondenterne har oplevet økonomisk tab som følge af phishing.
Ikke overraskende advarer sikkerhedseksperter mod at udlevere kreditkorts-information til aktører, som de ikke har fuld tillid til.
Der er netop udgivet en guide, der giver detaljerede oplysninger om phishing og de avancerede teknikker, som personerne bag denne form for it-kriminalitet, gør brug af, oplyser det danske sikkerhedsselskab CSIS.
The Phishing Guide er udarbejdet af Next Generation Security Software, og kan downloades gratis.