Navigationseksperterne fra Garmin har ligesom kollegerne TomTom oplevet et hårdt pres på indtjeningen og et styrtdyk i aktiekurserne, siden først Google og derefter Nokia har gjort det gratis at få stemmevejledt navigation på masser af smartphones. Et af Garmin modtræk har været selv at gå ind på markedet for smartphones med en række modeller med både Windows Mobile og Android. Men det har foreløbig ikke været den store succes.
Skuffende salg
Det samlede salgs af Garmin-mobiler i andet kvartal udgjorde blot 158 millioner kroner, hvilket med lidt løs omregning næppe svarer til mere end 100.000 mobiler. Analytikere vurderer, at Garmin skal op og sælge omkring en million modeller om året for at få forretningen til at løbe rundt.
Må genoverveje situationen
Garmin ved da også selv, at det ikke ser alt for lyst ud:
- Vi er nødt til at tage nogle beslutninger inden for de næste par kvartaler - om hvorvidt vi skal blive ved med at investere, eller om vi skal trække os, udtaler Kevin Rauckman, chief financial officer hos Garmin.
Partneren stadig i hopla
Partneren Asus, som har været med til at lave samtlige Garmin-modeller, der går under det samlede brand Garmin-Asus, ser imidlertid ikke ud til at opgive deres foretagende på mobilmarkedet. Som de fleste mobilinteresserede nok ved, så vil Asus nemlig være en af de første producenter med en smartphone med Microsofts nye styresystem Windows Phone 7.
Læs mere om mobilmarkedet på www.mobil.nu