Artikel top billede

Sådan flår auktionslotteri håbefulde danskere

Har du også undret dig over en iPhone til 201 kroner? It-revseren Jon Lund sætter spot på Ziinga.dk.

Auktionssitet Ziinga.dk har et væld af usandsynligt gode tilbud.

En nye iPhone 4 til 201,76 øre.
Et 40" Samsung 3D fjernsyn til 1037,88 kr.
En ny Gucci-taske til 51,67 kr.

”Takket være Ziinga er luksusvarer ikke kun tilgængelig for de velhavende,” skriver tjenesten selv på hjemmesiden.

Analytikeren Jon Lund fortæller i en ny rapport, hvordan auktionstjenesten – som populært kaldes en øreauktion – tjener tykt på naive danskere. Der er nemlig forskellige gebyrer, der gør auktionen til en dyr fornøjelse, en form for lotteri.

Gebyrerne og det plørede konceptet får Jon Lund til at kalde tjenesten for plattenslageri. Samtidig minder konceptet om pyramidespil, siger han.

På trustpilot.dk har tjenesten fået en lang række meget negative anmeldelser, men også enkelte gode fra angivelige auktionsvindere.

Ziinga.dk er ikke enig i Jon Lund. ComON har spurgt, hvordan auktionssitet forholder sig til revserens kritik, og de siger, at rapporten, som Jon Lund har lavet, er baseret på forkerte antagelser. Vi har bragt det fulde svar fra Ziinga.dk nederst i artiklen.

En af flere
Jon Lund har tidligere været direktør for Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) og driver i dag sit eget analysebureau, hvor han spotter trends inden for it og internettet.

Ziinga.dk er blot en af flere øreauktioner, som opererer i Danmark. I sin nye rapport analyserer Jon Lund seks andre lignende auktioner.

En optælling, som Jon Lund har lavet over afsluttede auktioner viser, at sitet får næsten 5,7 millioner kroner ind om måneden på at sælge varer, hvis almindelige nypris angives til knap 1,7 millioner kroner. Det giver cirka fire millioner kroner om måneden - i ren overpris, siger Jon Lund.

Ifølge Jon Lunds skøn gennemfører Ziinga.dk 480 auktioner om måneden. Tilgængelige trafiktal viser, at sitet havde besøg af 131.000 voksne danskere i april og 90.000 i maj.

Auktionerne stiger kun med otte øre for hvert bud, man lægger. Det får brugerne til at overbyde hinanden typisk flere tusind gange før der falder hammerslag. Samtidig adskiller ziinga.com auktionerne sig fra almindelige auktioner ved, at det koster penge at byde. Mellem fem og seks kroner per bud i snit. I sidste ende vil brugeren derfor typisk have lagt flere penge i gebyrer end selve hammerslagsprisen, siger Jon Lund.

Pyramidelogik
Både vindere og tabere mister de penge, som de har brugt på at byde.

”Dermed bygger ziinga.com på en pyramide-logik, hvor een byder har chancen for at gøre en god handel, mens langt de fleste udelukkende taber penge,” siger Jon Lund.

Han anklager samtidig Ziinga.dk for at forsøge at skjule de reelle omkostninger på auktionen.
”For eksempel fortæller ziinga.com intet om at budgivning koster penge ved første besøg på hjemmesiden. Først når man har tilmeldt sig som bruger, bliver budpriserne, der starter ved 6,90 pr bud ved køb af en ti-buds budpakke, oplyst,” skriver Jon Lund.

Dog står der under sidens FAQ – som kan klikke sig ind på helt nede i bunden af siden – at bud koster penge. Det står dog ikke under den mere tydelige fane ”Hjælp” i toppen af siden.

Desuden skjuler Ziinga.dk leveringsomkostninger, siger Jon Lund. Et eksempel er 80 kroner for at få leveret en lille fotoprinter.

Ekstra tid
Desuden kritiserer Jon Lund, at Ziinga.dk hele tiden lægger ekstra tid – mellem 15 sekunder og to minutter – til, når en ny afgiver et bud. Dermed fortsætter auktionerne i rigtig lang tid.

Ziinga.dk er dansksproget, men firmaet har identiske tjenester på i Sverige, Norge, Finland, Norge, Spanien, England og USA. Mange af auktionerne kører på alle siderne, og dermed er der mange flere, der potentielt kan byde på en auktion.

”Endnu en smart måde at få budmiljøet og dine opfattede vinderchancher til at fremstå bedre end de i virkeligheden er,” siger Jon Lund.

Ingen kontrol med budgivningen
Jon Lund kritiserer desuden, at man ikke kan se, hvem der ellers har budt på en vare. I teorien kunne sælgere fra Ziinga.dk sidde og byde på en vare og dermed trække en auktion ud, siger Jon Lund.

”Byderne er - udover deres brugernavne - anonyme for hinanden. Derfor er der ingen måde for brugerne at sikre sig, at de øvrige bydere overhovedet findes,” siger Jon Lund.

Jon Lunds fulde rapport kan hentes på www.jon-lund.dk og koster 345 kroner eksklusiv moms.

Ziinga.dk revser tilbage
Ziinga.dk er uenige med Jon Lunds kritik. Her følger et mailsvar fra Lasse Jensen, der er kundeservice- og presseansvarlig hos Ziinga.com.

”Først vil jeg gerne meget gerne gøre opmærksom på de fejl rapporten har i sine udregninger. Der bliver på ingen måde, taget højde for at vi via. reklamekampagner på internettet giver mange nye brugere 3 gratis bud ved at tilmelde sig som bruger. Da vi dagligt får utrolig mange nye brugere, bliver det til en del bud, som vi på ingen måde tjener penge på. Derudover vil jeg samtidigt nævne vores "køb nu" funktion, som gør at, alle de brugere der har købt bud, kan vælge at købe produktet til værdiprisen, og få samtilige deres bud refunderet. Dette har vi mange der benytter sig af, og i disse tilfælde har vi ligeledes ingen indtægt på nogle budkøb."

Spørgsmål: Er det korrekt, at jeres koncept minder om pyramidespil, hvor de fleste mister penge, mens blot en enkelt vinder?

"Ziinga.com har intet med pyramidespil at gøre. Ziinga.com er en unik auktionsmetode som giver brugere mulighed for at få billige produkter til langt under markedsprisen. Som ved alle andre auktioner, kan kun den højestbydende vinde, og dette er helt naturligt for en auktion, men kan ikke sammenlignes med pyramidespil. For at yderligere tilfredsstille vores kunder, har vi indført vores "Køb det nu" funktion på siden. Med den kan man til enhver tid vælge at købe produktet til værdiprisen, og samtidig få alle bud man har brugt på den pågældende auktion refunderet."

Spørgsmål: Er det korrekt, at mange af jeres varer – der har en lav pris - i realiteten bliver dyrere end købsprisen, fordi I har så mange gebyrer, eksempelvis til fragt?

"Det er ikke korrekt. Vi har INGEN gebyrer af nogen art, udover den almindelige fragt, som står angivet under hver auktion. F.eks. tager vi 79,- kr. for at sende en Weber Grill, hvilket vi mener er meget retfærdigt, også taget i betragtning at man i forvejen måske har sparet omkring 90% i forhold til normal markedspris i Danmark."

Spørgsmål: Er det korrekt at kalde jer et plattenslager-site?

"Vi tager afstand fra at blive kaldt plattenslager. Ziinga.com er en øreauktionside, som igennem længere tid har udbygget sin kundedatabase med rigtig mange tilfredse kunder, som dagligt køber varer til meget lave priser. Vi gør meget for at gøre vores kunder tilfredse, og give dem muligheden for at vinde et produkt til priser som man ikke finder andre steder. Vi arbejder professionelt, beskriver vores auktionsmetoder samt priser grundigt, og leverer altid vores varer til tiden og med garanti."

ComON vil gerne spørge læserne: Har du prøvet Ziinga.dk? Er det et plattenslagersite, eller er det en mulighed for at gøre en god forretning? Er det folks egen skyld, hvis de mister penge på sitet?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere